תלונה על מטריד מינית – חובה ציבורית או תלויה ברצון הנפגע?

שאלה:

שלום לרב, אני מפקד טרי בצה"ל. עם כניסתי לתפקיד קבלנו תדריך בנוגע להטרדה מינית. לפי מה שהוסבר לנו במקרה שהנפגע אינו רוצה להתלונן אסור לנו לטפל בנושא, ולא לאף גורם אחר. ללא יוצא מהכלל. השאלה שמטרידה אותי היא האם זה מוסרי? יתכן והנפגע מאוים ולכן אינו מתלונן. האם אין לנו אחריות כחברה לטפל בנושא? ומה שיותר חמור בעיני, עם כל הכבוד לשמירת פרטיותו של הנפגע הרי יש חשש סביר שהפוגע יפגע שנית. כיצד זכות הפרט לאנונימית גוברת? כמובן, שצריך לעשות כל מאמץ לשמירה על זכותו של הנפגע לאנונימיות. אבל, האם אין לנו כחברה אחריות למנוע את הנפגע הבא? האם היא אינה גוברת? אני חייב להגיד שזה נשמע לי בלתי מוסרי בעליל.

תשובה:

שלום וברכה

יישר כוח על האחריות ועל הרגישות לשאלה חיונית זו.

הסוגיה היא אכן סבוכה מאוד בשל העובדה שכמו בהרבה דילמות אתיות – על השולחן נמצאים שיקולים שונים ומנוגדים: אין אנו יודעים עד מהי טובת הנפגע – האם להתלונן במקומו ולחשוף אותו לפגיעות ברמות שונות (למן זיהויו ועד לדברים חמורים יותר), או להפך, חשוב כל כך שתהיה הכרה בפגיעה בו; אין אנו יודעים במערכת השיקולים של נפגעים תיאורטיים עתידיים מול טובת הנפגע (בהנחה ששתיקה היא טובתו) – מהי העוצמה של כל אחד מהמקרים האלה, ועל כן צד זה גובר או צד אחר; ועוד.

אדגיש כי התשובה שלי היא תשובה מוסרית/הלכתית, ואילו לייעוץ משפטי או פיקודי צריך לפנות למקור אחר. אולם אני בספק אם אלה הוראות הצבא, וגם מבחינה שטחית (אני מדגיש היא שטחית) ההוראה של "אסור לטפל" נאמרה כלפי הדרג הפיקודי, אך לא כלפי נציגי היוהל"ם או מהו"ת. לכן, הדבר הראשון שאני מציע הוא לברר מהם בדיוק ההוראות של הצבא. כאמור – התשובה שלי אינה כפופה להוראות הצבא.

יש כמובן להבחין כיצד המידע הגיע אליך? אם הגיע אליך מידע דרך המתלונן, אולם הוא 'השביע' אותך שלא לספר – רק במצבים קיצוניים מאוד מאוד מותר לך למעול בהבטחה זו. המידע הזה הוא שלו, הוא יכול היה לא לשתף אותך, הוא הפקיד אותו בידיך, וחובת הסודיות היא קרובה להיות מוחלטת. רק במצבים מובהקים של סכנה קרובה לוודאית אפשר לחרוג מכך, אולם אלו מצבים נדירים.

לעומת זאת, אם המידע עליו לא הגיע אליו דרכו, כאן צריך להפעיל שיקול דעת, של טובת הפרסום כנגד הפסדה, והישגי העברת התלונה כנגד הפגיעה באדם הנפגע. בוודאי שהחובה שלנו לטפל בנושא היא גדולה מאוד, ובדיוק כפי שכתבת – חשש לכך שהפוגע יפגע שנית. ולכן,  צריך לבחון את כל המרכיבים: רמת הסיכון, עוצמת הפגיעה, הנזק שייגרם למי שפגעו בו, הנזק העלול להיגרם אם יימנע טיפול במקרה הזה וכדו'.

נקודת המוצא הראשונית היא טובת הנפגע. הנפגע הוא החלק הוודאי בסיפור, בעוד שנפגעים עתידיים הם תיאורטיים, ולא ברור כלל שיתרחש. על כן, צריך קודם כל לפעול לטובתו. הדרך הטובה ביותר היא להעניק לו את כל הגיבוי ואת כל העזרה והתמיכה – לדווח על כך, להתלונן ולהוביל את המאבק. הוא ראוי להכרה גם על כך שהמעשה נעשה, גם על כך שהוא חמור, וגם על כך שלא הוא אחראי לכך אלא הפוגע. אולם, אם הוא מתנגד לכך בכל תוקף, נקודת המוצא (שאינה בהכרח נקודת הסיום, וראה להלן), שעושים כרצונו. אם לא עושים כך – אפשר שאנחנו הופכים להיות חלק מהאלימות המופנית נגדו, למרות רצוננו החיובי, בשל העובדה שאנו כופים עליו דבר מה שהוא אינו רוצה בו. מעבר לכך, אפשר שייגרם לו נזק עצום – בין ממשי ובין נפשי. צריך גם לזכור כי פעמים רבות הנזק הגדול ביותר יהיה כאשר זה שהתלוננו עליו לא יטופל בגלל סרובו של הנפגע להתלונן, ושווה בנפשך איזה משקל מוטל עליו בשל כך.

אולם, אנחנו לא יכולים לשקוט ולשתוק במצבים כאלה, וצריכים לבחון כל אפשרות להתמודד עם הבעיה הספציפית כאשר אנו מגינים מאוד על הנפגע. על רקע זה צריך לבחון את כל מה שאפשר לעשות למרות זאת. למשל, להתלונן על הפוגע בלי שהנפגע ייחשף (לא תמיד זה אפשרי, וצריך מאוד מאוד להיזהר); פחות מכך – לדווח על כך שזה קורה ביחידה, בלי להצמיד את הדיווח לאדם מסוים, כדי שתהיה התמודדות כללית עם התופעה; לחפש כל דרך כדי שפגיעות כאלה לא יימשכו.

החריג היחיד לכך הוא במצבים בהם מדובר על פגיעה שהיא גם חמורה מאוד, והיא גם סדרתית, וברמה גבוהה מאוד של סיכוי שהיא תתרחש. בדרך כלל אין מצבים שאנו יודעים עליהם, אולם אם זה כך – מדובר במצבים חריגים שאין לנו ברירה אלא לעשות זאת.

כאמור, אני ממליץ לבדוק היטב את פקודות הצבא, כי אני מניח שהן קרובות למה שכתבתי כאן.

כל טוב ושוב יישר כוח

יובל שרלו
הרב שרלו הוא ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר

לקריאה נוספת:

שאלות נוספות

אתיקה במקום העבודה: האם לדווח לצרכנים על שימוש בחומרים משמרים אסורים כדי להאריך את חיי המדף של המוצרים?

ציוד צבאי שנמצא ללא בעלים: האם ניתן להשתמש בו במילואים?

איש מקצוע שמקבל עמלות מספקים, מחוייב לספר זאת ללקוחותיו?

הפרעת קשב במשפחה: איזון בין צרכי הילד וכבוד ההורה

התנהלות כספית בעסק משפחתי: מה מותר ומה אסור?

חינוך, גנטיקה ומה שביניהם: מה באמת מעצב את התנהגותנו?

האם עדיף להציל משריפה מחבל מורשע או את הכלב שלי?

תלמיד בבי"ס עם אתגר רגשי שמתנהג באלימות כלפי ילדים אחרים – מה יכול לעשות ועד בית הספר?

עוד בצהר לאתיקה

מאמרים

למה תכה רעך

מאמרים

הרב שרלו מסביר בראיון לערוץ 7: למה בכאב גדול הייתי מצביע בעד עסקת החטופים

הרב יובל שרלו

סרטונים

פרשת שמות: למה תכה רעך?!

עשרה בטבת: ראיון של הרב שרלו אצל אריה אלדד ורון קופמן ברדיו 103FM

הרב יובל שרלו

סרטונים

"מדבר שקר תרחק": האם אסור לשקר או שיש מצבים שבהם מותר לסטות מן האמת?

סרטונים

היחס בין עולם המעשה לעולם הרוח

מאמרים

על השבטיות

סרטונים

תגובה ועונש – בחוק, במלחמה ובחיים

סרטונים

בקטנה עם הרב יובל שרלו: על השבר בין הציונות הדתית לחרדים

מאמרים

ערבות הדדית: בין זהירות לחסד

הרב יובל שרלו

סרטונים

יוסף במצרים: אתיקה שלטונית מהתורה

סרטונים

מנהיגות – טוב ורע בעולם אמוני, אמונה בשעת משבר

יש לך שאלה לצוות המקצועי שלנו?