שלום וברכה
יישר כוח על ההתלבטות. יש צדדים שונים לסוגיה.
אני מבקש להדגיש כי הדברים שאני כותב אינם קשורים כלל וכלל לשאלת זהות הממשלה וזהות האופזיציה, אלא הם דברים יציבים וקבועים. לחלקם התייחסתי לפני שנים רבות.
השאלה אינה שאלה הלכתית, שכן ההלכה אמנם מחייבת לשבת שבעה, אך כאשר מדובר בצרכי ציבור ניתן בהחלט ללמוד משו"ע יו"ד שפ,ב שהדבר מותר; ההלכה כמובן מחייבת שלא לסכן חולה, ובוודאי לא מי שהציבור זקוק לו כמו ראש ממשלה, אבל אין ברצוני להיכנס לדיון של סיכון המדינה (לדעת האופוזיציה) מול סיכון ראש ממשלה וכדו'. כל הפלפול הזה אינו הנושא.
הנושא הוא בראש ובראשונה שילוב של אנושיות ומציאות אמיתית. המציאות האמיתית היא שיש רוב להצעה הזו, אלא שנמנע מחברי כנסת שהם חולים או יושבים שבעה להצביע עבורו. אמנם, במשחק הפוליטי יש משקל גם לנוכחות המעשית, ולעתים האופוזיציה מנצלת את היעדרות חברי הכנסת, וזה לגיטימי, אולם כשלזה מצטרפת גם אנושיות פשוטה – אדם לאחר ניתוח, ואדם היושב שבעה – אין הצדקה לכך.
גם להיות "מענטש" הוא עיקרון יסודי, כאמור – בעיקר לאור העובדה שמדובר בכך שהם באמת תומכים בחוק.
נראה לי שזה המישור שיש לדון בו, ולא הדיון על הלכות אבלות וביקור חולים.
כל טוב,
יובל שרלו
הרב שרלו הוא ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר
לקריאה נוספת: