בית » שאלות » אתיקה בינאישית » שימוש בימי מחלה

שימוש בימי מחלה

שאלה:

אני בת שירות, לצורך השירות עומדים לרשותי 30 ימי מחלה ו22 ימי חופשה. רק ימי החופשה מתקזזים לי בסוף שנה וימי המחלה לעומת זאת לא מתקזזים ומה שלא נוצל “הולך לפח”. 

אני אדגיש כי במהלך השנה, ברוב הפעמים בהם לא הרגשתי טוב ואפילו הומלץ לי על ידי רופא להיות בבית- בחרתי להגיע לשירות למרות שהדבר לא נכפה עלי. 

עכשיו לקראת תום השירות, נשארו לזכותי לא מעט ימים. השאלה שלי היא האם במימוש ימי מחלה, כאשר העובד אינו חולה מדובר בגזל? 

אציין – כי אני לא עובדת על שעות, אני מקבלת דמי כיס חודשיים ככול מתנדב בשירות המדינה. 

 

תשובה:

מאת הרב יובל שרלו

שלום וברכה 

אני מניח כי לשאלה זו על שימוש בימי מחלה יש יותר מתשובה אחת – גם במערכת המשפטית, וגם במערכת הנהוגה, ומה שאני כותב היא התשובה שנראית לי נכונה:

הרעיון של ימי מחלה הוא סוג של פשרה מהותית – בין הרגישות לצרכי העובד החולה, ובין הרגישות לצרכי המעביד. 

בשל כך, ימי מחלה לא ניתנים לצבירה. נראה לי אפוא שמשום כך – גם אם המועסק היה חולה ולא ניצל את ימי המחלה שלו – הם לא ניתנים לצבירה. 

כך נשמר הצדק בכל הסוגיה הזו. 

יש לעמדה זו גם חסרונות, כגון עידוד עובד להתחזות כחולה וכדו׳, אולם היא נראית לי המוסרית מבחינת העמדה העקרונית, ולעולם מי שרוצה לנהוג באופן לא מוסרי – כמובן מסוגל לעשות זאת. 

כל טוב 

יובל שרלו
הרב שרלו הוא ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר

לקריאה נוספת בנושא יחסי עובד- מעביד

פורסם לראשונה באתר ‘כיפה’ בכ”ב בתמוז התשע”ט, 25.07.19

לשאלות נוספות

חפשו שאלה בכל נושא:

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Thumbnail image credit


סרטונים אחרונים לכל הסרטונים

אודות צהר לאתיקה

מרכז 'צהר לאתיקה' מיסודו של ארגון רבני 'צהר' מבקש להיות שותף בקידום התנהגותם האתית של הפרט במדינת ישראל ושל המדינה בכללה; חזונו הוא מדינה שהאתיקה היא חלק בלתי נפרד מיסודות קיומה. במסגרת חזון זה, עוסק המרכז בשני תחומים עיקריים: ליבון סוגיות אתיות מגוונות וגיבוש עמדות אתיות ברוחה של היהדות; ובהשתתפות בתהליך הפיכת התיאוריות האתיות למציאות יומיומית.

קרא עוד