שלום וברכה
יישר כוח על האחריות ועל הרגישות המוסרית.
השאלה שלך מבוססת על ההנחה הנכונה מאוד שהדבר אסור מלכתחילה. מדובר בגניבת דעת, בשקר, ויש לכך גם עוד נזקים מוסריים ומעשיים.
העובדה שאחרים עושים זאת אינה מהווה סיבה להיתר. הנושא הוא סבוך יותר, אולם בתחום בו אתה עוסק – אין זו סיבה להיתר.
ברם, ההלכה מכירה בכך שיש דברים שבדיעבד אין יכולת של ממש להתמודד עם דברים שנעשו בעבר, כגון תקנת מריש, תקנת השבים ועוד.
הלכות אלה הן לא בדיוק המקרה בו אתה עוסק, אולם הם מתוות את הכיוון הכללי. ואכן, נראה כי הציון בבגרות כבר 'נעוץ' כמו המריש, ואין אתה חייב לעשות שום דבר לגבי העבר.
אולם, כתיקון, בוודאי שלקבל על עצמך להחמיר בישרות ובהימנעות מעשיית מעשים שאין לעשותם.
כל טוב, ושוב יישר כוח גדול
יובל שרלו
הרב יובל שרלו, ראש מרכז האתיקה בצהר
לקריאה נוספת: