בית » שאלות » אתיקה שלטונית » פרסום שמות הבוחרים לאחר הבחירות

פרסום שמות הבוחרים לאחר הבחירות

שאלה:

אני לומדת ממשל, ואחת השאלות שעולות היא הכלים שיש למדינה לעודד את אזרחיה להצביע כחלק מחובתם האזרחית.
אחת הדרכים לעשות זאת היא לפרסם לאחר הבחירות את רשימת בעלי זכות ההצבעה שמימשו אותה, כפי שהיה נהוג בקהילות ישראל לגבי מעשים טובים אחרים, בבחינת “מפרסמים עושי מצווה”. מה דעתכם?

תשובה:

מאת הרב יובל שרלו

שלום וברכה

יישר כוח על העיסוק בסוגיות חשובות אלה.
נראה לי כי אין ״עמדה יהודית״ מובהקת בשאלה זו, שהלוא עצם מפגשה של היהדות עם השלטון הדמוקרטי נעשה בשלב מאוד מאוד מאוחר, והמקורות הקדומים שלנו לא כל כך עוסקים בנושאי שלטון בכלל, כך שקשה ללמוד הרבה מאוד דברים מכך.
הרעיון של פרסום עושי מצווה הוא לטובת עושי המצווה. לכן, אם היינו יודעים שאכן האינטרס של רוב המצביעים הוא שיפרסמו את עצם העובדה שהם באו להצביע – אולי היה נכון לחשוב על כך.
אולם, בשל שתי סיבות אני סובר שלא כך הוא המצב. ראשית, אחוזי ההצבעה הגבוהים יחסית מלמדים על כך שההצבעה היא הנורמה, וממילא לא מדובר על פרסום חריגים עושי מצווה, ולכן לא בורר לי מה האינטרס של המצביעים.
סיבה שניה היא שזה נותן עוד כוח לשלטון, או לגורמים אחרים שיעשו במידע הזה שימוש, שהוא לא בהכרח לטובת המצביעים. אני נרתע ממתן כוח מכל סוג במקום בו לא צריך אותו. גם מבחינה הלכתית, מחד גיסא ההלכה נותנת כוח גדול מאוד למלך, אבל אפילו בתקופת המלוכה היה כוח זה מוגבל, גם מבחינה מעשית (כרם נבות), וגם מבחינה תפישתית (המלך חייב לפעול לשם שמיים בלבד).
על כן, אני מציע לא לעשות את זה. אדגיש שוב שזו לא עמדה שניתן לטעון שהיא עמדה ״יהודית״ דווקא.

כל טוב

יובל שרלו
הרב שרלו הוא ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר

לקריאה נוספת:

לשאלות נוספות

חפשו שאלה בכל נושא:

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.


סרטונים אחרונים לכל הסרטונים

אודות צהר לאתיקה

מרכז 'צהר לאתיקה' מיסודו של ארגון רבני 'צהר' מבקש להיות שותף בקידום התנהגותם האתית של הפרט במדינת ישראל ושל המדינה בכללה; חזונו הוא מדינה שהאתיקה היא חלק בלתי נפרד מיסודות קיומה. במסגרת חזון זה, עוסק המרכז בשני תחומים עיקריים: ליבון סוגיות אתיות מגוונות וגיבוש עמדות אתיות ברוחה של היהדות; ובהשתתפות בתהליך הפיכת התיאוריות האתיות למציאות יומיומית.

קרא עוד