עניי עירך קודמים בעידן המודרני

שאלה:

שלום,

כרגע אני מסיים התמחות בתשלום ואני רוצה לתת חלק מפרנסתי לצדקה. מצד אחד, אני מכיר את המושג החז"לי של "עניי עירך קודמים". מאידך אני מאד מתרגש מהפילוסופיה של פיטר סינגר שנקרא אלטרואיזם יעיל (Effective Altruism).

הוא מניח שיש חוב לכל אדם לתת את כספו לגמ"חים המועילים ביותר בעולם. לתפיסתו, אדם צריך לחקור באינטרנט ולמצוא את הגמ"ח שיכול להציל הכי הרבה חיים עם כספו (יש לו אתר שמדרג גמ"חים).

בדרך כלל, גמ"חים אלו נמצאים במקומות רחוקים באפריקה, אבל יש לו טיעון חזק- וכי למה אתן צדקה לעזור קצת לעניי עירי, במקום לפרנס רשתות יתושים או אוכל ומים באפריקה שיכולים להציל הרבה אנשים?!

מסקנתי הייתה לתת חצי ממתנותיי לעניים בעירי, ולתת החצי השני לגמ"חים מועילים באפריקה. יש לי שתי שאלות: ראשונה, האם מושג "עניי עירך קודמים" נועד לאנשי עירי ממש, ליהודים עניים או לגמ"חים יהודים שעוסקים בצרכי ציבור ואמונה? שנייה, האם מסקנתי עולה יפה בעיני ההלכה?

תשובה:

שלום וברכה

יישר כוח על המגמה והרצון להיות שותף במעשה הצדקה והחסד. 

היסוד הגדול של "עניי עירך קודמין" הוא חשוב מאוד, שכן הוא מתחשב גם ביסודות האנושיים ביותר של קירבה, של אחריות קהילתית וכדו'. חז"ל יצקו אותו כאחד היסודות המשפיעים על שיקול הדעת.  ברם, כמו כל הכללים שבעולם – הוא לא היחיד הקיים והנמצא במערכת שיקול הדעת. מולו בוודאי עומדים כללים נוספים, שאחד מהם הוא שקלול הצרכים של עניי עירך מול פיקוח נפש של אחרים (גם על כך יש מחלוקת תנאים, וראה משנה נדרים פ ע"ב והגמרא עליה). אנו מכירים דברים דומים במשניות המדברות על קדימות בטיפול רפואי, וגם שם כתבו פוסקים רבים מאוד שמדובר באחד השיקולים, ולא ביחיד.

זה נכון גם ביחס לכלל של פיטר סינגר, שיש היבטים נכונים בדבריו, אולם זה לא כלל מוחלט. הלוא אני מקווה שהוא עצמו יודה שאם הבן שלך חס ושלום חולה במחלה לא מסוכנת, ויש לך כסף להציל אנשים באפריקה ממות או לשפר את איכות החיים של הבן שלך – ראוי שתטפל בבן שלך.

לאמור: יש מפגש של כללים שונים, שצריך לשקלל ביניהם. אין אלגוריתם הלכתי שיכול לתת תשובה מדויקת, ולכן נכון יהיה לחלק ולתת גם לזה וגם לזה.

ובכלל, כיום המושג "עירך" הוא מסובך יותר להגדרה, בעידן שבו ההקשרים שלנו אינם רק גיאוגרפיים, אלא גם קהילתיים וירטואליים וכדו'. הדבר מחזק עוד יותר את העובדה שיש שיקולים שונים שצריך לשקלל, וכלל ידוע הוא ש"אחוז בזה, וגם מזה אל תנח ידך", במידת האפשר.

כל טוב

יובל שרלו
הרב שרלו הוא ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר

שאלות נוספות

בעבודה שלי אוכלים חמץ בפסח—האם אני צריך לבקש מהם להפסיק?!

עצומת רבנים בנושא החטופים: מה נכון לעשות?

האם על המדינה לממן ייצוג משפטי למחבלי חמאס?

חופשת מילואימניק בזמן מלחמה: מה נכון יותר? נופש בחו"ל או בישראל כדי לתמוך בעסקים מקומיים?

העסקת בני נוער בחופשת הקיץ: מה לשון ההלכה?

מה עמדת היהדות לגבי החוק לנטילת זרע של חיילים שנפלו בקרב?

המוסר הטבעי "החילוני" ומה הקומה שהתורה מבקשת להוסיף?

מעליות בלובי של בניין

אחד הדיירים מבקש זיכוי מתשלומי ועד בית. כיצד לנהוג?

עוד בצהר לאתיקה

מאמרים

מי רוצה לגור ליד עבריין מין?

סרטונים

קדושה בצלחת: המשמעות המוסרית של דיני הכשרות

הרב יובל שרלו

סרטונים

השפעת הבינה המלאכותית על תחומים רבים בחיינו

בינה מלאכותית - תמונה של רובוט לאתר

סרטונים

האתגר ההלכתי עם הבינה המלאכותית

הרב יובל שרלו

סרטונים

השינויים החברתיים הסוציולוגיים בעידן הטכנולוגי

סרטונים

קיימות העולם וסביבתיות, זה לדתיים?

סרטונים

השתלת איברים לאור שינויים טכנולוגיים וחברתיים

מאמרים

היכן קם העם היהודי

סרטונים

אתיקה תקשורתית: עקרונות אתיים והלכתיים

סרטונים

פרשת צו: אם טועים, משלמים?!

סרטונים

חירות או מסחר: פסח, שבת, Big Fashion גלילות – מאיזו מצרים אנו יוצאים?

מאמרים

הרב שרלו: "יהיה קשה מאוד להצדיק את המשך תפקודו של ראש החטיבה היהודית"

יש לך שאלה לצוות המקצועי שלנו?