מה עמדת היהדות לגבי החוק לנטילת זרע של חיילים שנפלו בקרב?

שאלה:

שלום הרב, יש לי שאלה בבקשה: לאחרונה הוגשה הצעת חוק לטיפול בקצירת(נטילת) זרע של חיילים שנפלו בקרב. עד המלחמה רק בת זוג יכלה לבקש קצירת זרע מבן זוג שנפטר. החל מ-7 באוקטובר גם הורים יכולים לבקש. קצינים שבאים להודיע למשפחה מציעים את זה היום. כבר 151 קצירות נלקחו מאז אוקטובר. כדי להשתמש בזרע להולדת ילד יהיה צורך בפנייה לבית המשפט. במקרה של בת זוג - היא תוכל לבקש להשתמש ותחתום על הצהרה שבן זוגה היה מעוניין בכך. במקרה של הורים - הם יצטרכו למצוא אישה שמעוניינת להיות אימא של הילד. כלומר, הורים שכולים יכולים להיות סבא וסבתא, לא יכולים לגדל את הילד כהורים. השאלה הראשונה שלי היא- מה עמדת היהדות לגבי שימוש בזרע על ידי ההורים? יש לציין שנעשה מחקר על חיילי מילואים בחודשים האחרונים על ידי ד"ר בלה סביצקי שגילתה ש-47 אחוז מתנגדים שהוריהם יעשו שימוש בזרעם במידה וימותו ול-38 אחוז מסכימים. בעוד שלגבי בת זוג הנתונים הפוכים- 49 אחוז מסכימים ו37 אחוז מתנגדים. הצעת החוק נקראת חוק ההמשכיות והיא כרגע תקועה- עיקר החידוש שבה הוא בעצם העובדה שהחיילים ישאלו לפני היציאה למילואים ובחיול לדעתם בנושא, וכך הוא לא יעמוד לפני המשפחה רק לאחר המוות מה שיוצר עיכוב בתהליך. לגבי זה אני חושבת שלתת את הבחירה מראש לאדם זה ערך יהודי חשוב מעין כמוהו. השאלה השנייה שלי היא לגבי ההורים - מה מקום ההורים לפי היהדות בתהליך הזה? כי נשמע ממקדמי ההחלטה שברור שאם הבן רוצה בכך אז מותר להורים למצוא מי שתהיה מוכנה להפרות את הזרע והם יגדלו אותו כסבא וסבתא. ארגון 'משפחה חדשה' אפילו תומך בכך שהם יעשו ממש אבא ואמא של הילד על ידי תורמת שתישאר אנונימית. גם לגבי בת הזוג אני חושבת שצריך לתת את הדעת לשאלה האם כבר יש לה ממנו ילדים או לא- והשאלה האם ראוי שהחוק יתייחס לכך או כל אדם רשאי להחליט כרצונו. תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה,

יהי רצון ששאלות אלו יהיו רלוונטיות רק לדיון בבית המדרש, ולא חס ושלום במציאות.

אנחנו חלק מהדיון הכנסת לגבי הצעת החוק, ואף הגשנו נייר עמדה משלנו בעניין:

https://bit.ly/35Q5bvG.

כדברי הקדמה: קשה לדבר על "עמדת היהדות", משתי סיבות. ראשונה בהן היא העובדה שמדובר בשאלה חדשה, שאין לנו תקדימים עליה, שכן זה לא היה ניתן מבחינה טכנולוגית. שניה בהן היא העובדה שאין אף אחד שקוראים לו "היהדות", וכדרכם של דברים – יש על כך מחלוקת, בעיקר (כאמור) לאור העובדה שהמקורות מאוד דלים.

עמדתנו ההלכתית היא שנקודת המוצא היא שאין לעשות אדם הורה אחרי מותו בלי שהוא הביע את רצונו בכך, ולא זו בלבד אלא שבשל העובדה שכיום מדובר בדרך כלל על לקיחת רקמת אשך ולא זרע בלבד – יש בזה גם ניוול המת.

ההחרגה היחידה היא אשתו, שכן תפיסתנו היא שחלק מהברית ביניהם כוללת גם את המחויבות להביא ילדים לעולם ("…ודבק באשתו והיו לבשר אחד"), ועל כן אם האלמנה רוצה – היא רשאית. אעיר רק שסביר להניח שמבחינה מציאותית רוב האלמנות לא תרצינה, כדי לאפשר להן לפתוח פרק ב, אבל זו רק הערכה, ומעבר לכך – אין לכך משמעות לגבי הדיון.

אין ספק כי מבחינה הלכתית הטוב ביותר הוא שהאדם יביע את רצונו מראש. אבל היא די תקועה, מסיבות שונות, כגון התנגדות משרד הביטחון, שכן הוא מעריך שבהמשך הדרך ייכפה עליו להכיר בהם כיתומי צה"ל, ועוד ועוד.

לא הבנתי את שאלתך. אתה כותב ש"נשמע ממקדמי ההחלטה שברור שאם הבן רוצה בכך אז מותר להורים למצוא מי שתיהיה מוכנה להפרות את הזרע והם יגדלו אותו כסבא וסבתא", ואתה עצמך כתבת שהטוב ביותר הוא ההסכמה שלו – אם כן, היכן השאלה …

כל טוב ,
הרב יובל שרלו, ראש מרכז האתיקה בצהר

שאלות נוספות

לחזור בתשובה בשביל בן זוג ולא בשביל אלוקים

חבישת פאה במקום כיסוי ראש

האם יש איסור לגבר לענוד טבעת לאחר החתונה?

האם מותר לראש ממשלה לחזור בטיסה בשבת?

בעל שנמצא כל הזמן עם הטלפון: מה אפשר לעשות?

עובד זר מול תפילה במניין

עצומת רבנים בנושא החטופים: מה נכון לעשות?

האם על המדינה לממן ייצוג משפטי למחבלי חמאס?

עוד בצהר לאתיקה

סרטונים

ההסבר המפתיע של הרב שרלו על מוסר המלחמה בפרשת "בשלח"

מאמרים

פרק יח | מילות סיום

מאמרים

פרק יז | דיני מלחמה והשחתה

מאמרים

פרק טז | הימנעות מבשר

מאמרים

פרק טו | פריה ורביה

מאמרים

פרק יד | קבורה וקיימות

מאמרים

פרק יג | פאנל סולרי על גג בית הכנסת

מאמרים

פרק יב | גניזה ומחזור

מאמרים

פרק יא | ביעור חמץ

מאמרים

פרק י | הוצאות לצורכי קיימות ממעשר כספים

מאמרים

פרק ט | פתיחה: קיימות כשיקול הלכתי

מאמרים

פרק ח | קיימות הלכה למעשה

יש לך שאלה לצוות המקצועי שלנו?