שלום וברכה
בקיצור,
שני הבדלים עיקריים יש בין המצבים:
ראשון בהם הוא העובדה שהשמדת עמלק היא תגובה להתנהגותו של עמלק עצמו. אין אנו מוצאים יחס כזה לאויב כלשהו מלבדו. ברם, התורה מלמדת כי מי שנהג בדרך הזו – "ויזנב בך כל הנחשלים אחריך…" אינו ראוי להגנה מצד היותו צלם אלוהים, כי הוא השחית אותו. לא אנחנו יזמנו את מחיית עמלק, כי אם הוא עצמו, ומי שפועל להשמדה – ראוי למחייה.
שני בהם הוא השימוש בכלל בהריגה. התנ"ך כולו מלמד שההריגה היא הכלי היחיד המאפשר החלפה פוליטית (בדוק כמה פעמים הוחלף שלטון בתנ"ך, ואיך); מאבק בהריגה בשוגג על ידי גאולת דם, ולמעשה בכל העבירות כולן; וכן הלאה. על רקע זה – השמדת עמלק וזרעו, על בסיס התנהגותו היא הכלי הראוי לשימוש. משעה שבא סנחריב ובלבל את האומות – גם מצוות מחיית עמלק אינה ניתנת ליישום.
ורק נזכיר כמובן כי לפי מקורות שונים – עמלק שתיקן את דרכיו ("מבני בניו של המן הרשע למדו תורה בבני ברק") מוצא מהחובה הזו כלפיו.
כל טוב
הרב יובל שרלו, ראש מרכז האתיקה בצהר