מדוע מתייחסים אלי כאויבת רק בגלל שאני מסרבת להתחסן?

שאלה:

שלום לכבוד הרב,

שאלה שמציקה לי מאוד, אני אדם ערכי, מחנכת את ילדי לתרום למדינה, בני מפקד בקרבי, לאחרונה אני מרגישה שהפכתי להיות אוייבת העם מפני שבחרתי שלא להתחסן, כמובן בבחירה זו איני מסכנת את הציבור רק את עצמי, שכן כולם מדביקים כולל המחוסנים, ואין סיבה לתייג אותי או להגביל אותי. בחירתי זו נובעת מפחד מפני החיסון אני מכירה מקרה קרוב של בחורה שהתמוטטה מספר ימים לאחר החיסון, ובחור צעיר שקיבל מספר התקפי לב, גם כשקראתי חומר נחשפתי לרופאי היגיון בריא שמשום מה מושתקים בתקשורת, פרופ' רצף לוי מביא נתון מדאיג של עליה של 83% במקרי דום לב אצל נשים צעירות. איני מתנגדת חיסונים, אך חוששת מהחיסון הנ''ל. אני מקפידה ליטול ויטמין די ויטמין סי וכמובן לצרוך פחות סוכרים, לא אגיע חולה לעבודה. אין שום סיבה להתרחק ממני, ולהצר את צעדי, והכי כואב אלו המילים הקשות המוטחות בי בתקשורת, איני רוצחת, ואיני מזהמת את הסביבה. מכבדת מאוד את הרב, כותבת מתוך כאב עמוק שכן גם הממסד הרבני מרחיק את ציבור הלא מחוסנים שוב, אינם מזיקים יותר מאשר מחוסנים, מבתי התפילה ומהקהילה.

בברכת שנה טובה, ובריאות.

תשובה:

שלום וברכה

כואב לי מאוד שהדיון המתקיים בתחום החיסונים הוא אלים (מילולית) מאוד מאוד. משני הצדדים. עמדתי העקרונית יונקת מתרבות המחלוקת עליה צמחנו בבתי המדרש, שבה יש חשיבות גדולה מאוד להבעת דעות שונות ומנוגדות. זו גם הדרך לאפשר פריצות דרך חדשות, בחינה של הדרך בה הולכים ומציאת כשלונותיה וכדו'. טוב היה אם לא היית נחשבת כ"אויבת העם".

ועתה לטיעונים עצמם:

אין זה נכון שאת מסכנת את עצמך בלבד. כל הנתונים מראים כי המחוסנים מדביקים פחות. את צודקת שזה לא מוחלט ושהאחוזים אינם מתקרבים אפילו ל 100%, אבל יש השפעה משמעותית של החיסון על ההדבקה. אולם הבעיה היא הרבה יותר גדולה: גם אם היינו מניחים ששיעור ההדבקה זהה – סתימת בתי החולים מהווה פגיעה חמורה בציבור, מכל כיוון: למן המשמעות שחולים אינם יכולים לקבל טיפול כראוי, ועד המשמעות של התקציב וכדו'.

מותר לך אפוא לבחור לא להתחסן. אולם אינך יכולה להתעלם מהאחריות שלך לתוצאות. אם את בוחרת לפעול כתוצאה מהנתונים שהבאת בשאלה (איני נכנס כעת לדיון על נכונותם) זו זכותך, אבל את לא יכולה לאחוז את החבל משני הצדדים: גם לתבוע לבחור את דרכך, וגם לתבוע מהציבור שהוא לא יבחר את דרכו, להתגונן מפני הסיכון שהוא סובר שאת מסכנת אותו, ושלכך יש ראיות הרבה הרבה הרבה יותר גדולות מהנתונים שהבאת בשאלה.

זו הדילמה.

כל טוב ובריאות

יובל שרלו
הרב יובל שרלו, ראש מרכז האתיקה בצהר

לקריאה נוספת:

שאלות נוספות

האם מותר להעביר אחריות מוסרית לבינה מלאכותית בקבלת החלטות על חיי אדם?

כמיהה לבת נוספת: האם מותר לפנות להליך PGD מסיבה רגשית?

בעבודה שלי אוכלים חמץ בפסח—האם אני צריך לבקש מהם להפסיק?!

אתיקה רפואית: האם מותר לערוך גנים כדי למנוע מחלות?

תרמנו קרניות של אבינו ז"ל והן לא מתאימות לנתרם. מה לעשות?

הפסקת הריון בעקבות מום עוברי

עצומת רבנים בנושא החטופים: מה נכון לעשות?

האם על המדינה לממן ייצוג משפטי למחבלי חמאס?

עוד בצהר לאתיקה

סרטונים

פרשת "חוקת": מה עושים כשאח מבקש עזרה – ואתה כועס עליו?

סרטונים

 מבצע "עם כלביא" ומשמעותו

סרטונים

פרשת "קורח": מה ההבדל בין דמגוגיה לרטוריקה? באחת צועקים, ובשניה מדברים

מאמרים

המלחמה הסתיימה, אבל הרוח, היותנו עם כלביא, צריכה להישאר איתנו

סרטונים

הקלטת וובינר: תקשורת – בין צריכה להתמכרות

מאמרים

חופש הדיבור וההגבלה העצמית

סרטונים

פרשת "שלח": הקשר שבין המרגלים לתקשורת בישראל

סרטונים

עורף אחד, לב אחד -"אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ יַעְזֹרוּ וּלְאָחִיו יֹאמַר חֲזָק"

מאמרים

שגיאות מתקנים באהבה

סרטונים

פרשת "בהעלותך": ציווי התורה להימנע מלשון הרע

מאמרים

הרב יובל שרלו לערוץ 7: תחקיר משי זהב אחרי מותו – אתי ונצרך?

יש לך שאלה לצוות המקצועי שלנו?