מדוע מותר לבית המשפט לפסוק נגד דעת הרוב?

שאלה:

אני נתקל שוב ושוב בשאלה שמטרידה אותי מאד. האם זה אתי שקביעה כיצד להכריע בהתנגשות בין ערכים תעשה על ידי קומץ שופטים ולא על ידי העם באמצעות נציגיו? לדוג' כשהמדינה מבקשת לקדם רעיון מסוים היא יכולה בין השאר להעניק הטבה במס (למשל לנשים כדי שיצאו לעבודה ולהפלות בכך גברים), להוסיף נקודות במכרז (למשל בשל מגורים בפריפריה ולהפלות בכך את המרכז) וכדומה. במילים אחרות, כל קידום ערך יוצר אפליה, אך זוהי הכרעת העם.
מדוע שבית המשפט יתערב בהכרעות בין ערכים, ויכריע אחרת ממה שהכריעה הכנסת? האם ישנם גבולות אתיים לנושאים בהם בג"ץ יכול להתערב?
אני כמובן לא מדבר על פגיעה במיעוטים וכדומה. אלו ערכים שקבועים בחוק ובצדק בית המשפט צריך להתערב כשעוברים עליהם.

תשובה:

שלום וברכה

הנושא בו אתה עוסק נמצא במוקד היסוד הגדול של כוח שלטוני.

וברעיון היסודי של הפרדת הרשויות.

כבר התורה עצמה מלמדת על החשיבות הגדולה של כהן, שופט, נביא ומלך. אף לא אחד מהם מקבל את הבעלות המלאה, ואת הרשות היחידה השלטונית.

כוח שלטוני הוא חשוב מאוד, וניתן לבנות ולבסס בו דברים רבים וחשובים, אך ככל כוח הוא מסוכן מאוד, ועל כן יש צורך לבזר אותו.

כאשר אנו עוסקים בנציגי העם – עולה סוגיה נוספת:

אתה מדבר על "נציגי העם". ברם, נציגי העם עלולים בשיטה הדמוקרטית לעשות את העוולות הקשות ביותר. שכן מי שמקבל את הכוח השלטוני הוא הרוב.

בכוחו של הרוב אפוא לדרוס לחלוטין את המיעוט, ועדיין זה יהיה ביטוי ל"רצון העם".

זה יכול להיות בכל תחום: למן העברת חוק על ידי הרוב שמשעה שהוא נבחר – בחירות יהיו כל שמונה שנים; העברת חוק נגד טבעונים, ואיסור מוחלט על פרסום דברי טבעונות; וכדו'.

חייב להיות אפוא מוסד שיוסמך להגביל את כוח הרוב. זהו אולי הדבר החשוב ביותר מבחינה אתית בתחומים השלטוניים.  

ובדיוק בדוגמאות שנתת: הבה נניח שהרוב יעביר חוק שכל מי שבעד "שתי מדינות לשני עמים" לא יוכל לעבוד במשרדי הממשלה, כי הוא מסוכן לציבור; שהרוב יקבל חוק שקובע שמי שלא מוכן לעבוד גם בשבתות – יידחה ממכרזים של הממשלה, וכדו'. מי יגן על המיעוט ?

ואתה עצמך כתבת בשורה האחרונה של דבריך שאסור לרוב לפגוע במיעוטים. אבל לא קבעת מי יהיה המוסד שיקבע האם יש כאן בפגיעה במיעוטים או לא.

חייב להיות מוסד כזה, וקבענו כחברה שזה בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ. אם יש לך הצעה אחרת – אדרבא. אך כל הצעה אינה יכולה לאפשר שבית המשפט העליון יורכב רק על ידי נציגי הרוב, כי אם נעשה זאת – שוב יינתן כוח מוחלט לרוב לדרוס את המיעוט.

מצד שני, חשוב כמובן להדגיש כי בית המשפט העליון חייב לצמצם את כוחו לבטל חוקים, ולא להיכנס לנושאים שהם במחלוקת ערכית, אך לא פוגעים בזכויות הפרט. אלא שבשל העובדה שכמעט כל חוק פוגע בפרטים  (אפילו החוק הקובע שמהירות הנסיעה בכביש בינעירוני היא 80, פוגע בזכותי ליסוע יותר מהר, או פוגע בזכותי כקשיש להיות מוגן ממכוניות שנוסעות 80 בעוד שאני חוצה כבישים וזקוק להגנה על ידי חוק שיקבע שהמהירות היא 60) – מאוד מסובך לקבוע מהו הגבול בין אוטונומיית החקיקה של הרוב, ובין סמכות המוסד המגביל את הרוב להתערב. על כל זה כתבתי כבר לפני למעלה מעשרים שנים.

לשם כך, אחרי תקופת ההתלהמות ההדדית שבין הרשויות השונות נכון שייבחן שוב המצב במדינת ישראל, וכל הצדדים יסכימו על כללים מדויקים יותר מאלה שקיימים היום, ויתקרבו למצב האתי הראוי.

כל טוב

יובל שרלו
הרב יובל שרלו, ראש מרכז האתיקה בצהר

לקריאה נוספת:

שאלות נוספות

התנהלות בקבוצות וואטסאפ: גבולות השיח מול חובת האחריות

הכפשה ברשת: איך להתמודד עם פוסט שקרי מנקודת מבט הלכתית?

האם על המדינה לממן ייצוג משפטי למחבלי חמאס?

אגרוף מושט קדימה

רוצחים ואנסים יהודים איבדו צלם אנוש?

מה היחס לפונדקאות עבור גברים?

האם מותר להפסיק טיפול בחולה הנוטה למות כדי שלא יסבול?

האם שופט רשאי לשפוט חשוד בעל קרבה משפחתית?

ידיים חופשיות מונפות באוויר כאשר אחת מהן כבולה לאזיקים

בן זוגי התעלל בי וקיבל הסדר טיעון. זה מוסרי?

עוד בצהר לאתיקה

מאמרים

מי רוצה לגור ליד עבריין מין?

סרטונים

קדושה בצלחת: המשמעות המוסרית של דיני הכשרות

הרב יובל שרלו

סרטונים

השפעת הבינה המלאכותית על תחומים רבים בחיינו

בינה מלאכותית - תמונה של רובוט לאתר

סרטונים

האתגר ההלכתי עם הבינה המלאכותית

הרב יובל שרלו

סרטונים

השינויים החברתיים הסוציולוגיים בעידן הטכנולוגי

סרטונים

קיימות העולם וסביבתיות, זה לדתיים?

סרטונים

השתלת איברים לאור שינויים טכנולוגיים וחברתיים

מאמרים

היכן קם העם היהודי

סרטונים

אתיקה תקשורתית: עקרונות אתיים והלכתיים

סרטונים

פרשת צו: אם טועים, משלמים?!

סרטונים

חירות או מסחר: פסח, שבת, Big Fashion גלילות – מאיזו מצרים אנו יוצאים?

מאמרים

הרב שרלו: "יהיה קשה מאוד להצדיק את המשך תפקודו של ראש החטיבה היהודית"

יש לך שאלה לצוות המקצועי שלנו?