שלום וברכה
נראה לי שאתה קורא את המציאות נכון. אנו נמצאים עכשיו במציאות קשה, בה אין רצון לשמוע את מי שחושב אחרת ממך, אלא להשתיק אותו. תרבות המחלוקת בישראל, שהיא יסוד בית המדרש, והאמון שהאמת אינה נמצאת במקום אחד אלא מפוזרת, וטוב לנו ללקוט את ניצוצות האמת שבכל תפישה ולבנות “כתוב שלישי” שמכריע את הדרך בה הולכים ומנסה לכלול בתוכה את המרב מכל הדרכים – התהפכה עלינו לקנאות שקיצוניותה הולכת וגוברת, ותכליתה היא בעיקר למחוק את העמדה האחרת מתחומי הלגיטימיות. זה נעשה בדרכים רבות, שהבאת חלק מהן.
התנהגות זו פגומה מאוד מבחינה מוסרית. גם בממד האישי, של פגיעה קשה באדם אחר, בעולמו, בהגותו ובעמדותיו, אך גם פגיעה אתית ציבורית קשה, שכן ישנה חשיבות עליונה לציבור עצמו שלא נהיה כולנו שפה אחת ודברים אחדים, כי אם סערה מתמדת של עולמות מתנגשים, המחייבים בכל עת לבחון מחדש את עמדותינו, לכוון אותן ולדייק אותן.
מה עושים ?
ראשית, קוראים שוב ושוב את דברי התורה על דייני אמת, ואת המצווה “לא תגורו מפני איש”. מאמצים לעצמנו את מידת האמת, את העוז, את “אל יבוש מפני המלעיגים”, ובד בבד את ההכרה ש”דברי חכמים בנחת נשמעים”.
שנית, מסתכלים בראי. לפני שאנו יוצאים נגד זה – צריך לבדוק האם בצד ‘שלנו’ לא נמצא אותו הדבר. מה יקרה בעולם שלנו אם תושמע עמדה שמאלנית ? אלו פעולת השתקה אלימות נעשות כלפי מי שמדבר על דרכי הכלה של הלהטבי”ם וכדו’ ? כל עוד אדם לא מקיים בעצמו “קשוט עצמך” הוא לא יכול לתבוע זאת מאחרים.
ואז, לחבור ולחזק את אתה שרוצים להקשיב, שמקיימים דיון אמיתי, שיש להם עמדות משמעותיות וגם ענווה שלא כל האמת נמצאת אצלם, להתחבר עוד ועוד אל מבקשי העולם העשיר ולא החד-ממדי, ולא לזייף בו, אלא לומר את האמיתות שמאמינים בהן, ולהרחיב אותן על ידי שמיעה של הצד השני והשלישי, וכך לקדם את השינוי המשמעותי. במקום בו אנו עצמנו נפתח בנתינת אמון שגם החולקים עלינו מבקשים את הטוב ואת המוסרי – שם נצעד את הצעד הראשון.
כל טוב
יובל שרלו
הרב יובל שרלו, ראש מרכז האתיקה בצהר
לקריאה נוספת:
כתיבת תגובה