שלום וברכה,
מבין השורות של השאלה נראה כי מדובר באירוע שהייתה פה פגיעה גדולה, והיא גם שאלה עקרונית וגם שאלה פרטית. מטבע הדברים, כיוון שאין אנו יודעים דבר על המקרה עצמו – אענה באופן עקרוני בלבד.
ברמה העקרונית – אדם מועד לעולם, ובשל כך הוא חייב להיות אחראי לדברים שהוא אומר. זה נכון ביחס להתחייבויות שלו, וזה נכון ביחס לפגיעות שהוא פוגע. ההלכה רואה בחומרה רבה פגיעה אנושית, ומחייבת את הפוגע לרצות את חבירו. ההלכות הנוגעות ליום הכיפורים אך מדגישות את היחס המשמעותי כלפי פגיעות אישיות.
ההכרעה כיצד להגיב להתפרצות תלויה כמובן בנסיבות. העיקרון היסודי הוא ש״שלך קודם לשל כל אדם״, ורשות ניתנת לאדם לתבוע את כיבודו כבן אנוש, ולא להסכים שיפגעו בו. התורה מחייבת את הנפגע לא לשמור דברים בבטן – ״לא תשנא את אחיך בלבבך״, וליידע את הפוגע על הפגיעה: ״הוכח תוכיח את עמיתך״.
החובה לפתור את המתח מוטלת על הפוגע. ההלכה מטילה עליו את האחריות. ברם, היא מפנה גם קריאה לנפגע לקבל את ההתנצלות, ולא להכביד את ליבו, כאשר מדובר ברצון אמיתי לתיקון, אך אם אין הוא מסוגל מסיבות שונות – הוא לא חייב.
אשמח אם תצפה בסרטון בנושא בקישור הבא, או במאמר שעסקתי בנושא באתר של צהר לאתיקה – קישור .
כל טוב ושלום אמת,
יובל שרלו
הרב שרלו הוא ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר
לקריאה נוספת: