שלום וברכה
יישר כוח על השאלה החשובה מאוד מאוד.
שאלת חכם חצי תשובה, ואתה פורש היטב בדבריך את ההתלבטות. למעשה היא קיימת כבר בפסוק הכתוב בתורה, שכן בתורה נאמר “לא תלך רכיל בעמך” ובהמשך אותו פסוק נאמר כי אנו מצווים גם על ההפך: “לא תעמוד על דם רעך”, שהוא למעשה הבסיס של “לשון הרע לצורך”.
האם “יצאת צדיק” עומדת בקריטריונים ההלכתיים האלה? נראה לי שלא, שכן אין היא מתמודדת עם תופעה, אלא למעשה מהווה תוכנית בידור, שדגה כל פעם איש מקצוע אחר, ומציגה את ערוותו לעיני כל. אדגיש כי לדעתי ביקורת ציבורית היא דבר שהתורה מחייבת אותו, ונושא זה עלה פעמים רבות בצהר לאתיקה (ראה: למשל כאן) , אולם כאן קשה לקבל את העובדה שאכן מדובר כאן בכלי שנעשה לתועלת.
לכן, נראה לי שנכון להתרחק ממנה, ואף שבעלי המלאכה אכן נוהגים שלא כשורה – אין בה מימוש אמיתי של לשון הרע לצורך.
את ההישגים של הביקורת על בעלי המלאכה אפשר היה לעשות בדרך שמצד אחד מציגה את הנושא במלוא חריפותו אך מצד שני אינה תולה את העבריין ברשות הרבים ההשפלתית.
כל טוב
יובל שרלו
הרב שרלו הוא ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר