בית » שאלות » המרחב הציבורי » יצאת צדיק – לשון הרע?

יצאת צדיק – לשון הרע?

שאלה:

כבוד הרב שלום לך,

יש בטלוויזיה תוכנית בשם יצאת צדיק. בתוכנית עושים מבחני פתע לבעלי מקצוע, ומשדרים אותם אח”כ. בחלק מהמקרים התוכנית תופסת בעל מקצוע שמרמה. לא חושב אחרת או בעל שיטה אחרת – הוא מרמה.
אני לא יודע אם זה עומד בכל כללי לשון הרע (האם הכתב עושה זאת לתועלת, האם ניסו כל דרך אחרת להזהירו וכו’) אבל, היא נחשבת לכלי מצוין כדי להרתיע רמאים, וזו טובת הציבור, ואולי גם חובת הציבור להלחם ברמאים.
שאלתי, האם תוכנית כזו ראויה, האם מותר להשתתף בצוות ההפקה שלה, והאם מותר לצפות בה לאחר שפורסמה (שהרי כבר פורסמה), והאם יש הידור שלא לצפות בה.

תודה רבה

תשובה:

מאת הרב יובל שרלו

שלום וברכה

יישר כוח על השאלה החשובה מאוד מאוד.

שאלת חכם חצי תשובה, ואתה פורש היטב בדבריך את ההתלבטות. למעשה היא קיימת כבר בפסוק הכתוב בתורה, שכן בתורה נאמר “לא תלך רכיל בעמך” ובהמשך אותו פסוק נאמר כי אנו מצווים גם על ההפך: “לא תעמוד על דם רעך”, שהוא למעשה הבסיס של “לשון הרע לצורך”.

האם “יצאת צדיק” עומדת בקריטריונים ההלכתיים האלה? נראה לי שלא, שכן אין היא מתמודדת עם תופעה, אלא למעשה מהווה תוכנית בידור, שדגה כל פעם איש מקצוע אחר, ומציגה את ערוותו לעיני כל. אדגיש כי לדעתי ביקורת ציבורית היא דבר שהתורה מחייבת אותו, ונושא זה עלה פעמים רבות בצהר לאתיקה (ראה: למשל כאן) , אולם כאן קשה לקבל את העובדה שאכן מדובר כאן בכלי שנעשה לתועלת.

לכן, נראה לי שנכון להתרחק ממנה, ואף שבעלי המלאכה אכן נוהגים שלא כשורה – אין בה מימוש אמיתי של לשון הרע לצורך.

את ההישגים של הביקורת על בעלי המלאכה אפשר היה לעשות בדרך שמצד אחד מציגה את הנושא במלוא חריפותו אך מצד שני אינה תולה את העבריין ברשות הרבים ההשפלתית.

כל טוב

יובל שרלו
הרב שרלו הוא ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר

שאלת המשך לשאלה זו

לשאלות נוספות

חפשו שאלה בכל נושא:

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Thumbnail image credit


סרטונים אחרונים לכל הסרטונים

אודות צהר לאתיקה

מרכז 'צהר לאתיקה' מיסודו של ארגון רבני 'צהר' מבקש להיות שותף בקידום התנהגותם האתית של הפרט במדינת ישראל ושל המדינה בכללה; חזונו הוא מדינה שהאתיקה היא חלק בלתי נפרד מיסודות קיומה. במסגרת חזון זה, עוסק המרכז בשני תחומים עיקריים: ליבון סוגיות אתיות מגוונות וגיבוש עמדות אתיות ברוחה של היהדות; ובהשתתפות בתהליך הפיכת התיאוריות האתיות למציאות יומיומית.

קרא עוד