שלום וברכה
לשאלה זו היבטים רבים מאוד. לא רק אתיים. היבטים הנוגעים ליעילות ההחלטה, האם היא אכן מביאה לאחוז הצבעה גדול יותר, האם יהיה נכון מבחינה ציבורית להתנות את החופשה בהתניה (ואז לתת שליטה מסוימת של המעבידים על העובדים וכדו'), ועוד.
לכן, אבודד רק את ההיבט האתי.
יש להבחין בין המחויבות האתית של הבוחר, ובין ההחלטה של המדינה. מבחינת הבוחר, בשל העובדה שהוא לא ביקש את יום החופשה לא ניתן להטיל עליו את החובה לממש את ההצבעה. אי אפשר לחייב אדם שקיבל משהו שהוא לא ביקש ולא בהכרח מעוניין בו לתת את התמורה לכך. יחד עם זאת, לא יהיה זה נכון להתעלם מהעובדה שמגמת יום השבתון הזה הוא להביא להצבעה, ולכן מוטלת עליו חובה אתית, אם כי ברמה נמוכה, ללכת ולהצביע.
לגבי המדינה: מבחינה אתית, המדינה רשאית לקבוע כי רק מי שהולך להצביע זכאי לשבתון. אולם אני מבקש להדגיש שוב כי יש למדינה שיקולים נוספים למה לא לעשות כך.
כל טוב
יובל שרלו
הרב שרלו הוא ראש מרכז האתיקה בצהר
לקריאה נוספת: