חופשת מילואימניק בזמן מלחמה: מה נכון יותר? נופש בחו"ל או בישראל כדי לתמוך בעסקים מקומיים?

שאלה:

שלום הרב שרלו, אשתי ואני מתלבטים לגבי יציאה לחופש בתקופה הקרובה. חזרתי משירות מילואים ועתיד לחזור לשירות לפני החגים. אשתי רוצה לטוס לחו"ל, לצאת מהארץ עם הילדים ולהתנתק מהמציאות המורכבת פה. אני מבין אותה וזקוק לכך גם. מצד שני, חשוב לי להישאר בארץ ולתמוך בחבריי מהמילואים. במקום חופשה בחו"ל, אני מעדיף לצאת לחופשה דווקא בארץ, לתמוך בעסקים של אנשי מילואים, לאכול במסעדות שלהם, לרכוש מהם שירותים וכו'. זאת למרות שהמחירים יקרים יותר והעלויות יהיו גבוהות אף יותר מחו"ל. מה נכון לעשות? והאם אפשר להשתמש בכספי מעשר לצורך תמיכה בעסקים של אנשי מילואים?

תשובה:

שלום וברכה,

יישר כוח על השאלה הרגישה והחשובה הזו.

כדרכן של שאלות טובות, את השיקולים לכאן ולכאן הצגת יפה.

מחד גיסא, החשיבות הגדולה של להיות חלק מצרת הציבור. וכך נאמר בתענית יא ע"א:

תָּנוּ רַבָּנַן: בִּזְמַן שֶׁיִּשְׂרָאֵל שְׁרוּיִין בְּצַעַר וּפֵירַשׁ אֶחָד מֵהֶן, בָּאִין שְׁנֵי מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת שֶׁמְּלַוִּין לוֹ לָאָדָם, וּמַנִּיחִין לוֹ יְדֵיהֶן עַל רֹאשׁוֹ, וְאוֹמְרִים: פְּלוֹנִי זֶה שֶׁפֵּירַשׁ מִן הַצִּבּוּר אַל יִרְאֶה בְּנֶחָמַת צִבּוּר. תַּנְיָא אִידַּךְ: בִּזְמַן שֶׁהַצִּבּוּר שָׁרוּי בְּצַעַר, אַל יֹאמַר אָדָם: אֵלֵךְ לְבֵיתִי, וְאוֹכַל וְאֶשְׁתֶּה, וְשָׁלוֹם עָלַיִךְ נַפְשִׁי. וְאִם עוֹשֶׂה כֵּן — עָלָיו הַכָּתוּב אוֹמֵר: ״וְהִנֵּה שָׂשׂוֹן וְשִׂמְחָה הָרֹג בָּקָר וְשָׁחֹט צֹאן אָכֹל בָּשָׂר וְשָׁתוֹת יָיִן אָכוֹל וְשָׁתוֹ כִּי מָחָר נָמוּת״, מָה כְּתִיב בָּתְרֵיהּ — ״וְנִגְלָה בְאׇזְנָי ה׳ צְבָאוֹת אִם יְכֻפַּר הֶעָוֹן הַזֶּה לָכֶם עַד תְּמֻתוּן״. עַד כָּאן מִידַּת בֵּינוֹנִים. אֲבָל בְּמִדַּת רְשָׁעִים, מָה כְּתִיב? ״אֵתָיוּ אֶקְחָה יַיִן וְנִסְבְּאָה שֵׁכָר וְהָיָה כָזֶה יוֹם מָחָר״, מָה כְּתִיב בָּתְרֵיהּ: ״הַצַּדִּיק אָבָד וְאֵין אִישׁ שָׂם עַל לֵב כִּי מִפְּנֵי הָרָעָה נֶאֱסַף הַצַּדִּיק״. אֶלָּא, יְצַעֵר אָדָם עִם הַצִּבּוּר, שֶׁכֵּן מָצִינוּ בְּמֹשֶׁה רַבֵּינוּ שֶׁצִּיעֵר עַצְמוֹ עִם הַצִּבּוּר, שֶׁנֶּאֱמַר: ״וִידֵי מֹשֶׁה כְּבֵדִים וַיִּקְחוּ אֶבֶן וַיָּשִׂימוּ תַחְתָּיו וַיֵּשֶׁב עָלֶיהָ״, וְכִי לֹא הָיָה לוֹ לְמֹשֶׁה כַּר אֶחָד אוֹ כֶּסֶת אַחַת לֵישֵׁב עָלֶיהָ? אֶלָּא כָּךְ אָמַר מֹשֶׁה: הוֹאִיל וְיִשְׂרָאֵל שְׁרוּיִין בְּצַעַר — אַף אֲנִי אֶהְיֶה עִמָּהֶם בְּצַעַר. וְכׇל הַמְצַעֵר עַצְמוֹ עִם הַצִּבּוּר — זוֹכֶה וְרוֹאֶה בְּנֶחָמַת צִבּוּר. וְשֶׁמָּא יֹאמַר אָדָם: מִי מֵעִיד בִּי? אַבְנֵי בֵיתוֹ שֶׁל אָדָם וְקוֹרוֹת בֵּיתוֹ שֶׁל אָדָם מְעִידִים בּוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: ״כִּי אֶבֶן מִקִּיר תִּזְעָק וְכָפִיס מֵעֵץ יַעֲנֶנָּה״. דְּבֵי רַבִּי שֵׁילָא אָמְרִי: שְׁנֵי מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת הַמְלַוִּין לוֹ לָאָדָם, הֵן מְעִידִין עָלָיו, שֶׁנֶּאֱמַר: ״כִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה לָּךְ״. רַבִּי חִידְקָא אוֹמֵר: נִשְׁמָתוֹ שֶׁל אָדָם הִיא מְעִידָה עָלָיו, שֶׁנֶּאֱמַר: ״מִשֹּׁכֶבֶת חֵיקֶךָ שְׁמֹר פִּתְחֵי פִיךָ״. וְיֵשׁ אוֹמְרִים: אֵבָרָיו שֶׁל אָדָם מְעִידִים בּוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: ״אַתֶּם עֵדַי נְאֻם ה׳״.

ולא זו בלבד, אלא נופש בארץ הוא גם קיום של "וחי אחיך עמך" ונתינת פרנסה לאחרים, וגם כמובן החשיבות הגדולה של השהות בארץ ישראל. בהקשר זה בוודאי שתמיכה בפרנסה היא הקיום הגבוה ביותר של הצדקה, וזו המעלה העליונה ביותר של הצדקה, כפי שהגדיר הרמב"ם " שְׁמוֹנֶה מַעֲלוֹת יֵשׁ בַּצְּדָקָה זוֹ לְמַעְלָה מִזּוֹ. מַעֲלָה גְּדוֹלָה שֶׁאֵין לְמַעְלָה מִמֶּנָּה זֶה הַמַּחֲזִיק בְּיַד יִשְׂרָאֵל שֶׁמָּךְ וְנוֹתֵן לוֹ מַתָּנָה אוֹ הַלְוָאָה אוֹ עוֹשֶׂה עִמּוֹ שֻׁתָּפוּת אוֹ מַמְצִיא לוֹ מְלָאכָה כְּדֵי לְחַזֵּק אֶת יָדוֹ עַד שֶׁלֹּא יִצְטָרֵךְ לַבְּרִיּוֹת לִשְׁאל. וְעַל זֶה נֶאֱמַר (ויקרא כה לה) "וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹ גֵּר וְתוֹשָׁב וָחַי עִמָּךְ" כְּלוֹמַר הַחֲזֵק בּוֹ עַד שֶׁלֹּא יִפּל וְיִצְטָרֵךְ:

אולם כמובן צריך להיזהר שלא ליפול ברמאות עצמית שלנו.

מאידך גיסא, יש צורך בהתאווררות, וכשהוא קיים – נכון יהיה לא להתעלם מכך, שכן מחיר הכבישה וחוסר ההיענות הזוגית עלול לסדוק סדק ביכולת לעמוד במציאות הקשה הזו, להסכים בהסכמה פנימית שתחזור למילואים, ולהתרחב למקומות בעייתיים.

מה אפוא נכון לעשות ? לפשר. אכן ליסוע לחוץ לארץ כדי לנפוש, ולקיים משהו מעין "שלך קודם לשל כל אדם", ומתוך כך לחזור לארץ בכוחות מחודשים, בנכונות אכן לסייע ולעזור לפרנסתם של אחרים, להתגייסות לטובת האומה הישראלית, ולחיזוק המשפחה ואחדותה.

האם אתה יכול ללכת בדרך זו ?

כל טוב ,
הרב יובל שרלו, ראש מרכז האתיקה בצהר

שאלות נוספות

חזרה לתפקוד ציבורי לאחר פגיעה מינית: זכויות, תנאים ומי אחראי להערכת המסוכנות?

האם יש כפרה לאדם שפגע מינית בתוך הקהילה?

איך להתמודד עם חילוקי דעות עם ההורים בנושא חינוך הילדים לפי ההלכה?

האם מותר לשקר לכבוד פורים?

התנהלות בקבוצות וואטסאפ: גבולות השיח מול חובת האחריות

איך ליישב סכסוך ולשקם קשר עם אחות מרוחקת?

השקעה במניות של חברות שפועלות בניגוד לערכי מוסר יהודיים: דיון הלכתי ומוסרי

אתיקה במקום העבודה: האם לדווח לצרכנים על שימוש בחומרים משמרים אסורים כדי להאריך את חיי המדף של המוצרים?

עוד בצהר לאתיקה

סרטונים

חשיבות החזרת חללים בעסקה לשחרור חטופים

מאמרים

אחריות על איבוד שליטה

סרטונים

פורים, פוליטיקה ואקטואליה: מסיפור המגילה למציאות של ימינו

מאמרים

למה לא להשתכר בפורים?

מגילת אסתר

מאמרים

פסק הלכה מיוחד: כיצד לחגוג את פורים בצל המלחמה?

סרטונים

פרשת תצווה: מדוע גם השלטון חייב לשמור על ענווה?

מאמרים

הרב יובל שרלו לערוץ 7: כשהמוסר האנושי פוגש את מחיית עמלק

מאמרים

קיימות יהודית

הרב יובל שרלו

סרטונים

פרטיות החטופים מול האינטרס הציבורי לדעת: איפה עובר הגבול?

סרטונים

פרשת תרומה: האם העשיר לא הכי משמעותי?

סרטונים

סכנות והשלכות של הבינה מלאכותית – AI

יש לך שאלה לצוות המקצועי שלנו?