חוסך לחתונה ודורש הנחה מהישיבה – הוגן?

שאלה:

שלום הרב,
אני תלמיד שנה א' בישיבת הסדר. מגיל צעיר אני מתמודד עם מגבלה רפואית שבגינה אני זכאי לקצבה חודשית. בגלל קשיים כלכליים בבית והתגייסות הוריי לשיקום אחותי שעברה תאונה קשה, מימון הישיבה והוצאותיי הם באחריותי הבלעדית. כדי לחסוך את כספי הקצבה לחתונה ולהקמת בית בעתיד, אני עובד בכל יום חמישי בלילות בחלוקת עיתונים וישן בקושי ארבע שעות. לתקופה ארוכה זה עבד, אך לאחרונה העומס מתחיל להכריע אותי:
1. פגיעה בלימוד: היציאות מהישיבה יוצרות אצלי תחושה של "חיים כפולים" בין קודש לחול. אני מגיע לסדרים עייף, מאחר לתפילות ומפסיד שיעורים חשובים.
2. פגיעה במשפחה: בשבתות חופשיות אני חוזר הביתה תשוש לחלוטין ורק ישן, במקום לעזור להוריי או לבלות עם אחותי הפצועה, שסובלת מבדידות קשה וזקוקה לי.
החברים בישיבה לוחצים עליי לבקש פטור מהתשלום כדי שאוכל להפסיק לעבוד, להתרכז בלימוד ולסייע למשפחתי. מנגד, המצפון שלי מייסר אותי: האם זה הוגן לבקש הנחה מהישיבה כשיש לי כסף בחשבון, רק מכיוון שאני בוחר לחסוך אותו לעתיד? האם עליי לשתף בכך את ראש הישיבה?

תשובה:

שלום וברכה,

״אדרבה וארווח לי״ – 

טוב שאתה פותח, וטוב שאתה מוצא דרך להציף את מה שמטריד אותך.

מה שאני כותב הוא עצה. כמובן לא פסק הלכה. 

אכתוב בקיצור, ואם תרצה להאריך בנקודה מסוימת – אשמח.

יש לך זכות גדולה בכך שאתה עצמאי כלכלית לגמרי ומה שהצלחת לעשות עד עכשיו הוא יפה מאוד.

אין ספק שזה משפיע על הלימוד, אך אלה החיים, ובסופו של דבר, יכול להיות שזה מה שמכשיר אותך לעולם העתידי שלך. שכן, יש גם נזק בישיבה. אנחנו מתרגלים לתלמוד תורה בישיבה, ולא מתכוננים לחיי תורה ועבודה בהמשך חיינו. 

ולכן, יכול להיות שהדבר הנכון לעשות הוא דווקא להמשיך בדרך שאתה הולך.

אבל, לנצל את ההזדמנות להתקדם, להתעלם.

דווקא להתאמץ לעשות את המעברים מהישיבה לעבודה ולהפך בדיוק, בצמצום הפערים, ביכולת לדלג משם לשם. תעמיד לך את זה כמטרת על. זה יהיה חשוב לך להמשך דרכך.

להשלים לימודים. מקליטים את השיעורים. להקשיב להם בדרכים.

לגבי כיבוד אב ואם – מה שאפשר אפשר, ומה שלא – ההלכה קובעת ש״שלך קודם לשל כל אדם״. לא זו בלבד, אלא שעצם העובדה שאתה זה שמממן את הלימודים, ואפילו את רשיון הנהיגה – זה חלק משמעותי מכיבוד אב ואם שלך. 

וככל יכולתך – לטייל עם אחיך. להיות עם אחותך. מה שאפשר – אפשר.

ומותר לך לבקש הנחה בישיבה. זו החלטה שלהם.

כמובן שטוב יותר לדבר עם ראש הישיבה, אם אתה מעריך שהוא יבין אותך.

כל טוב ושמחה,

יובל שרלו
הרב יובל שרלו, ראש מרכז האתיקה בצהר

לקריאה נוספת:

שאלות נוספות

חוסך לחתונה ודורש הנחה מהישיבה – הוגן?

קרב בין הלב לשכל: לחזור לבחור שהשתנה?

נמאס לי לזייף אמונה: מה עושים כשהשמיים סגורים?

שילמתי על סדנת אפייה, מותר לי להעביר את המתכון לחברה?

"שלא עשני אישה": הברכה שמבריחה מהדת?

כיבוד הורים זו מצווה שהילדים שכחו? כשההורים נותנים מעצמם אבל לא מקבלים בחזרה

מצפירה לזיקוקים ב-5 דקות: האם אנו פוגעים בכבוד הנופלים כשאנחנו עוברים לחגוג את יום העצמאות?

מנגל בזמן שטילים נופלים? הדילמה המוסרית של יום העצמאות השנה

עוד בצהר לאתיקה

מאמרים

שימוש במערכות בינה מלאכותית לפסיקת הלכה: מבוא

מאמרים

ה"פייק ניוז" הראשון בהיסטוריה: השיעור האתי שלא למדנו מהמרגלים

מאמרים

מי בעל הבית? המאבק הבלתי נגמר על הבעלות לציונות

סרטונים

מה עושים עם חבר שמתכחש לפוסט טראומה?

מאמרים

קדוש או חוטא? הטעות שאנחנו עושים כשאנחנו שופטים אחרים

מאמרים

שימוש במערכות בינה מלאכותית לפסיקת הלכה [נייר עמדה מקוצר]

מאמרים

האם מותר להסתמך על הנס בשדה הקרב? המדריך של הרמב"ן לניהול מלחמה וגיוס

סרטונים

הרב יובל שרלו: מה כדאי להורים לעשות לקראת הריקודגלים של יום ירושלים?

מאמרים

למה התורה באמת אסרה ריבית? התשובה לא נמצאת בבנק, היא נמצאת אצלנו בלב

סרטונים

הרב יובל שרלו בראיון לקובי אוז ברשת ב' על החוברת 'מגן ישראל' העוסקת בהלכות אחזקת נשק אישי

סרטונים

איך נוהגים ברכב חברה?

מאמרים

שבע שבתות תמימות תהיינה

יש לך שאלה לצוות המקצועי שלנו?