חובה הלכתית להתחסן. האמנם?

שאלה:

לרב שרלו שלום,

א. ראיתי שכתבתם שיש חובה הלכתית להתחסן משום שכך דעת רוב הרופאים ויש רק מיעוט זניח החולק. אשמח לדעת מאיפה קיבלתם נתונים על כך. כי לדוג':
1. כמו אצל רבנים יש הרבה נושאים שאין לכל רב דעה והוא מיישר קו עם הדעה המרכזית, ולכן זה שרופא עושה משהו לא מעיד בהכרח שהוא בדק מקצועית.
2. יש שמועות חלקם שמעתי מחבר של חבר וחלק בתקשורת שיש השתקה של דעות הפוכות, ולכן קשה לדעת מה כולם חושבים (לדוג' זה שרוצים לחסום את הפייסבוק של הרב יובל אשרוב, או כמו שהבית חולים של ד"ר מיכל הרן לא מסכים לה להזכיר שהיא רופאה אצלם).
3. זה שהמדינה נוקטת בקו מסוים לא מעיד על דעת הרופאים. שכן יש לה עוד המון שיקולים כמו כלכליים ועוד (יכול להיות שאפילו הם צודקים).


ב. כפי שכתבתם החולקים טוענים לתופעות לוואי למתחסנים. אפשר לקבל מקורות (חדים ומדויקים) בהלכה המבטאים את השיקול של להסתכן בעצמי על מנת למנוע נזק ציבורי ועד כמה צריך להסתכן.


ג. כדי לדון בחובת הסיכון העצמי צריך קודם לדון מהי השפעת הקורונה עד כמה הסיכון שלה. לדוג' ראיתי שיש שני שיטות לתמותה עוד ולפי מה שנשמע מדויק יותר זה 2% מעל שנים קודמות, בניגוד לכאלה שאמרו שזה 9 %. מתוך ה2% הללו ראיתי נתונים המצביעים על כך ש95% הם מבוגרים. אז לא ברור עד כמה התועלת אצל צעירים. לכן, אשמח לשמוע מה הנתונים הכללים שאתם השתמשתם בהם לצורך פסק ההלכה לגבי אנשים צעירים ובריאים (לגבי זקנים נראה שבאמת המצב מצדיק את החיסון).


ד. כתבתם שעל אף שאין ראיה שהחיסון מונע הדבקה, הוא יכול להוריד מעמסה על בתי חולים ועוד. אשמח גם לנתונים על כך, כיצד הוכחתם שזה עוזר עד כדי כך שמצדיק חשש סיכון עצמי.

תודה רבה, באמת דבר מדהים הבחינה שלכם של כל הצדדים המוסרים בכל נושא!

תשובה:

שלום וברכה

לאמתו של דבר, יש בידינו להביא את כל הנתונים האלה ואת מקורם. ברם, אין לי פנאי לכך. על כן אענה בקיצור:

א.    אין מחלוקת עובדתית שרוב מוחלט של הרופאים תומכים בחיסונים. גם מתנגדי החיסונים מסכימים עם עובדה זו, אלא שהם טוענים שזה חסר משמעות, כי "מיישרים קו". חובת ההוכחה אפוא מוטלת על מתנגדי החיסונים ולא על תומכיהם.

ב.      נתוני הצלחת החיסונים מתגלים בכל יום בשבועיים האחרונים.

ג.       איך אפשר לטעון להשתקה של דעות אם אנו שומעים אותן כל הזמן ?

ד.      איסור ההזקה לאחרים הוא דאורייתא "ולא תשים דמים בביתך". לא זו בלבד, אלא שההלכה קובעת שיותר יש לו לאדם להישמר שלא יזיק אחרים משלא יוזק הוא בעצמו. חובת ההוכחה אפוא מוטלת על המבקש לפטור עצמו מכך.

ה.     אנא קרא את הנתונים המתפרסמים כל יום בנושא מבוגרים, צעירים וכדו'. מה שכתבת אינו נכון.

ו.       כעובדים בבית החולים – אנו רואים כמה התחומים האחרים ניזוקים. בהיקפים גדולים.

כל טוב ורפואה שלמה

לשאלה זו יש שאלת המשך. לחצו כאן

יובל שרלו
הרב יובל שרלו, ראש מרכז האתיקה בצהר

לקריאה נוספת:

שאלות נוספות

בעבודה שלי אוכלים חמץ בפסח—האם אני צריך לבקש מהם להפסיק?!

עצומת רבנים בנושא החטופים: מה נכון לעשות?

האם על המדינה לממן ייצוג משפטי למחבלי חמאס?

חופשת מילואימניק בזמן מלחמה: מה נכון יותר? נופש בחו"ל או בישראל כדי לתמוך בעסקים מקומיים?

מה עמדת היהדות לגבי החוק לנטילת זרע של חיילים שנפלו בקרב?

המוסר הטבעי "החילוני" ומה הקומה שהתורה מבקשת להוסיף?

אתיקה צבאית - חיילים סוחבים אלונקה

מותר לשמוע מוזיקה בעת מלחמה?

אנשים עומדים בהפגנה עם שלטים

האם אתי להפר את זכויות הפרט כדי להתמודד עם מצבי חירום?

עוד בצהר לאתיקה

מאמרים

היכן קם העם היהודי

סרטונים

פרשת צו: אם טועים, משלמים?!

סרטונים

חירות או מסחר: פסח, שבת, Big Fashion גלילות – מאיזו מצרים אנו יוצאים?

מאמרים

הרב שרלו: "יהיה קשה מאוד להצדיק את המשך תפקודו של ראש החטיבה היהודית"

מאמרים

הזכות לשמור על שתיקה

סרטונים

פרשת ויקרא: דרך ארץ קדמה לתורה. אבל באמת.

סרטונים

יום העצמאות

סרטונים

בין הזמנים ותרבות הפנאי

סרטונים

פרשת פקודי: כל אדם העוסק בכספי ציבור חייב דין וחשבון לציבור מה עושים עם הכספים

מאמרים

על אילמות ואלימות

ניירות עמדה

[נייר עמדה] שיבה לקהילה של עבריין מין ואדם שפגע מינית – מסמך עקרונות מעשי

מאמרים

בשורת יום השבת לחברה הישראלית

יש לך שאלה לצוות המקצועי שלנו?