התנהלות בקבוצות וואטסאפ: גבולות השיח מול חובת האחריות

שאלה:

שלום הרב,
שאלה בנוגע להתנהלות בקבוצות וואטסאפ. אחת האמהות, בסניף בתנועת נוער שאני נמצאת, שהייתה מאוד לא מרוצה מהתנהלות של הקומונרית ורכז הנוער בנוגע לאלימות שהייתה בסניף כתבה שאת שעל ליבה בקבוצות ההורים והמדריכים בווטסאפ. לדבריה היתה התנהלות לא תקינה והיא מעוניינת שהאחראים יעזבו את תפקידם. היא כותבת בקבוצות בשפה נקיה אבל דברים קשים שמצביעים על חוסר אמון דברים כמו: אל תוציאו ילדים למסעות כשיש אנשים לא אחראים וכדומה. לדברי אחראי הנוער, האירוע טופל. הייתה לקיחת אחריות מלאה, התנצלות, חידוד נהלים ועוד. אחרי כמה שיחות שהיו איתה אחראי הנוער באילת הודיע לה שהוא מוציא אותה מכל הקבוצות ואכן הוא עשה כך, והוציא אותם מהקבוצות. לטענתו היא עושה נזק היא פוגעת במדריכים והוא צריך לקחת אחריות על המדריכים ולדאוג לשלומם ולכן הוא הוציא אותה. לדבריו. היא פועלת באלימות ולכן אין לו ברירה אלא להרחיק אותה ממרחבי הקבוצות שבהם יש מדריכים. אני הרגשתי שיש בזה בריונות ושהנזק גדול מהתועלת אשמח מאד לשמוע את דעת הרב. תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה

כואב לקרוא את מה שנכתב כאן.

יש לחלק את הדיון לשלושה שלבים.

השלב הראשון הוא עצם הדיון עצמו על דברים לא ראויים שנעשו.

צריך להטמיע את היסוד שקבוצות וואטסאפ חייבות להתנהל לאור הלכות לשון הרע ואיסורי הלבנת פנים. חובה זו אינה אוסרת דיון על התנהלות לא ראויה, וחובה לאפשר דיון כזה, ואפשר שהאמא פועלת כאן לאור החובה ההלכתית של "לא תעמוד על דם רעך". אולם יש לה כללים שפורטו בדברי החפץ החיים בפרק העשירי של ספרו. חלק מחובות אלה הוא התביעה לפנות ראשית לאלה שמדובר בהם (במקרה הזה: הקומונרית ורכז הנוער) ולדבר איתם, ולבחון האם התקבל מענה ראוי; החובה לספר את הדברים במדויק, ורק אלה שידועים למספר, ולא לערבב בין עובדות ופרשנות; ועוד. וכמובן – לפעול לשם שמיים. אם הדבר הזה נעשה – עצם הדיון הוא לגיטימי. גם אז, צריך לזכור כי אנו מדברים על בני אדם, וחובה לנסות לפגוע כמה שפחות, ולהיות רגיש, ולזכור כי כולנו טועים וכדו'. כמובן שלצורך בירור יש צורך לתת גם את אפשרות התגובה ההוגנת (אני מבין שהדבר נעשה כראוי), ועל ידי כך מאזנים בין החובה להישמר מלשון הרע, ובין האפשרות לתקן ליקויים. הדבר מקופל בפסוק עצמו שכן מחד גיסא הוא מהווה מקור לדיני לשון הרע – "לא תלך רכיל בעמך", ובין האפשרות לתקן עוולות "לא תעמוד על דם רעך".

כמובן שכל זה צריך להיות מופנה גם כלפי אותה אמא, וגם הביקורת עליה צריכה להיות לאור הכללים האלה.

שלב שני הוא מה עושים כאשר הדברים לא נעשים. הדבר הנכון לעשות הוא לנסות ככל יכולתנו לאהוב שלום ולרדוף שלום, ולעשות מה שאנו יכולים כדי לקרב בין הדעות, כדי לתקן את הדברים שצריכים לתקן, וכדי שהדיון לא יהפוך למרדף אחרי אלה שטעו ושגו. הדבר נכון גם בשל העובדה שחובה לנהוג כך, אך גם מבחינה פרקטית – כי כל דרך אחרת מותירה צלקות וכעסים, ואש רוחשת מתמדת, שמוצתת מחדש כל פעם שיש רוח מחלוקת. צריך להשקיע שם את עיקר המאמץ. למעלה מכך, צריך לעשות כל מאמץ לא לסתום פיות, לאפשר לאנשים לכתוב את אשר עם לבם גם אם הדברים אינם מוצאים חן, גם בשל זכותם היסודית, גם בשל העובדה שחשוב לחברה לשמוע דעות ועמדות שבאות מכיוון אחר מאשר זה של הממסד והרוב, וגם בשל העובדה שכאמור סתימת פיות אינה מועילה בסופו של דבר.

ורק בשלב השלישי, כאשר כלו כל הקיצים, מותר לחברה להתגונן מפני ניצול במה באלימות. חופש הדיבור אינו חופש השיסוי. ההלכה, כאמור, מטילה חובות על המדבר, וכשהוא מפר אותם בצורה מזיקה ופוגענית – מותר להוציא מקבוצת וואטסאפ. אני מבקש להדגיש כי זה צריך להיות מוצא אחרון, מאוד לא רצוי, ורק כאשר כל חלופה אחרת אינה אפשרית. הרבה ניתן ללמוד מהשלכה (זה כמובן לא אותו הדבר) מדיני זקן ממרה, שההלכה מבקשת לאפשר לו ללכת הכי רחוק שאפשר, ולא סותמת את פיו במהירות, ורק כשכלו כל הקיצים הוא נידון כך.

כל טוב, בקש שלום ורדפהו

יובל שרלו
הרב שרלו הוא ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר

לקריאה נוספת:

שאלות נוספות

האם מותר לעזוב את הארץ זמנית לצורך פרנסה ושלום בית?

כיצד לנהוג עם בדיקת חמץ, ביטול חמץ ושריפה חמץ במידה וטסים לחו"ל לפני פסח?

חזרה לתפקוד ציבורי לאחר פגיעה מינית: זכויות, תנאים ומי אחראי להערכת המסוכנות?

האם יש כפרה לאדם שפגע מינית בתוך הקהילה?

איך להתמודד עם חילוקי דעות עם ההורים בנושא חינוך הילדים לפי ההלכה?

האם מותר לשקר לכבוד פורים?

התנהלות בקבוצות וואטסאפ: גבולות השיח מול חובת האחריות

איך ליישב סכסוך ולשקם קשר עם אחות מרוחקת?

עוד בצהר לאתיקה

מאמרים

מי רוצה לגור ליד עבריין מין?

סרטונים

קדושה בצלחת: המשמעות המוסרית של דיני הכשרות

הרב יובל שרלו

סרטונים

השפעת הבינה המלאכותית על תחומים רבים בחיינו

בינה מלאכותית - תמונה של רובוט לאתר

סרטונים

האתגר ההלכתי עם הבינה המלאכותית

הרב יובל שרלו

סרטונים

השינויים החברתיים הסוציולוגיים בעידן הטכנולוגי

סרטונים

קיימות העולם וסביבתיות, זה לדתיים?

סרטונים

השתלת איברים לאור שינויים טכנולוגיים וחברתיים

מאמרים

היכן קם העם היהודי

סרטונים

אתיקה תקשורתית: עקרונות אתיים והלכתיים

סרטונים

פרשת צו: אם טועים, משלמים?!

סרטונים

חירות או מסחר: פסח, שבת, Big Fashion גלילות – מאיזו מצרים אנו יוצאים?

מאמרים

הרב שרלו: "יהיה קשה מאוד להצדיק את המשך תפקודו של ראש החטיבה היהודית"

יש לך שאלה לצוות המקצועי שלנו?