בית » שאלות » אתיקה רפואית » השתלת רחם

השתלת רחם

שאלה:

ערב טוב,  
לאחרונה קראתי כי בעתיד תהיה אפשרות להשתלת רחם, ורציתי לשאול האם ישנה בעיה הלכתית (סירוס, אולי משהו אחר?) או אתית בהשתלת רחם של אישה אחרת? האם זו פעולה שראוי לקדמה?  
האם ישנן מגבלות שצריך להטיל על פרוצדורה כזו?  
במידה והמושתלת יולדת – מי תחשב אמו של הילד? 

תשובה:

מאת הרב יובל שרלו

שלום וברכה,

השתלת רחם היא פרוצדורה מאוד מאוד מסובכת.
כיום, ניתוח קצירת הרחם לוקח כשמונה שעות, בשל ריבוי כלי הדם שיש ברחם, ועוד נושאים רפואיים שונים, ויש בו סיכון. לא זו בלבד, אלא שהוא מקצה משאבים גדולים מאוד. השתלת הרחם אף היא ניתוח ארוך, כארבע שעות.
בשל כך, השאלה האתית העיקרית היא האם מותר לסכן (גם אם שתי הנשים מעוניינות בכך), להשקיע את המשאבים, ולהסכים לכל התהליך הזה. 
מחד גיסא – זו אינה פרוצדורה מצילת חיים
מאידך גיסא, רחל אמנו כבר ביטאה את תחושתה של אישה שאינה מסוגלת ללדת ״הבה לי בנים ואם אין מתה אנכי״.
בשלב הזה של הרפואה נראה שניתוח זה אינו עומד בדרישות האתיות של מהות הרפואה, ועל כן הוא אסור. 

שאר השאלות הטובות ששאלת אינן קשורות לאתיקה, אלא לשאלות הלכתיות.
במבט ראשון, נראה כי תרומת רחם היא סרוס, אבל פוסקי הלכה נוספים יצטרכו לדון בכך.
לגבי האמא ההלכתית: תרומת הרחם לא צריכה לשנות את העמדות היסודיות. וכיוון שהביצית היא של מקבלת הרחם, לכל השיטות האמא ההלכתית תהיה היולדת.

כל טוב

יובל שרלו
הרב שרלו הוא ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר

לשאלות נוספות

חפשו שאלה בכל נושא:

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Thumbnail image credit


סרטונים אחרונים לכל הסרטונים

אודות צהר לאתיקה

מרכז 'צהר לאתיקה' מיסודו של ארגון רבני 'צהר' מבקש להיות שותף בקידום התנהגותם האתית של הפרט במדינת ישראל ושל המדינה בכללה; חזונו הוא מדינה שהאתיקה היא חלק בלתי נפרד מיסודות קיומה. במסגרת חזון זה, עוסק המרכז בשני תחומים עיקריים: ליבון סוגיות אתיות מגוונות וגיבוש עמדות אתיות ברוחה של היהדות; ובהשתתפות בתהליך הפיכת התיאוריות האתיות למציאות יומיומית.

קרא עוד