שלום וברכה,
שאלה זו אינה פשוטה כלל ועיקר.
לכאורה היה ראוי שלא להשקיע ולא לעשות רווחים ממקור שרווחיו מגיעים מהפרה בוטה של דרכה של תורה. ואכן, נראה כי השקעה באופן ישיר בחברה כזו היא מעשה שיש להימנע ממנו, שכן זה סיוע ישיר לעוברי עבירה, ולעתים מדובר בעבירות שבפרהסיא.
ברם, השקעה במניות היא סיפור מורכב יותר. חברך כמובן לא צודק מבחינה כלכלית, שכן עליית השער של מניות החברה אינה מפחיתה את הרווחים של החברה. אבל עצם הטיעון כי מדובר בחברה בע"מ, לא בהשקעה ישירה כי אם בקניית מניות של החברה וכדו' – עשויה להיות מותרת.
הדבר נובע גם מכך שכאמור לא מדובר ברווח ישיר, אך גם בשל העובדה שאם נאסור השקעות כאלה – יהיה קשה מאוד למצוא היכן מותר לעשות זאת. גם חברות שלכאורה פועלות על פי ההלכה נבחנות לאור שמירת שבת או דיני כשרות, אולם אין איש יודע האם הם משלמות שכר הוגן ובזמן ("ביומו תתן שכרו"), אינן עוברות על איסורי אונאה, והמידות והמשקלות שלהם לא נבדקים וכדו'.
כל טוב
יובל שרלו
הרב שרלו הוא ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר
לקריאה נוספת: