שלום וברכה
יישר כוח על העבודה שלכם, ועל הרגישות והאחריות לטיפול בנושאים אלה.
מטבע הדברים, כיוון שכלל איני מכיר את המקרה, וגם אין לי את הכישורים המקצועיים לדון בו – אני יכול להתייחס רק לקטע ההלכתי והאתי של הסוגיה, ואתם אלה שצריכים לשקול את כל המעטפת שמסביב.
מהותה של השאלה הכואבת הזו היא היחס בין האחריות של הילדה לעצמה, לטובתה, לחייה, ובין אחריותה המשפחתית, על אף גילה הצעיר.
באופן עקרוני, עמדתה של ההלכה היא "שלך קודם לשל כל אדם", ו"חייך קודמים לחיי חברך". במבט ראשון זה נראה אגואיסטי מאוד, אולם למעשה מדובר בעמדה שהיא גם המוסרית ביותר וגם המצליחה ביותר. כדאי ללמוד על כך כתבתי על כך עשרות פעמים, תוכלו לראות דוגמה כאן.
על כן, ראשית יש להקדים את טובת הילדה, גם מצד העיקרון ההלכתי והאתי, וגם מצד החובה המוטלת עליכם, שהיא אחריות על טובת הילדה עצמה.
כמובן שהעובדה שזה השיקול הראשון אינה אומרת שצריך להתעלם מהשיקולים החשובים ביחס למשפחה. גם אותם צריך לשקול. ועל כן, אם מדובר במצב מובהק בו טובת הילדה היא ללכת לפנימייה, ורק בגלל טובת המשפחה לא עושים זאת – זו טעות; אם הצורך לפנימייה אינו כה חיוני והצורך של המשפחה בה הוא קריטי – אז צריך לשקול שוב את המצב, ואפשר שיהיה נכון להישאר.
כל טוב ושוב יישר כוח
יובל שרלו
הרב שרלו הוא ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר
השאלה והתשובה פורסמו לראשונה בכיפה