שלום וברכה
יישר כוח על העיסוק בנושא החשוב הזה.
את ספרי החדש כתבתי על הנושא הזה, והוא יוצא לאור ממש בימים אלה:
ועל כן אקצר כאן:
שתי תרומות עיקריות יש לתורה בבניית הקומות היותר גבוהות מאשר המוסר הטבעי והאנושי הטבוע בנו, בדיוק כפי שכתבת:
תרומה ראשונה היא בשאלה מהו המעשה המוסרי. אף שהיסודות המוסריים בדרך הארץ של העולם הם אוניברסליים – יש בהם גם מרכיב ייחודי לכל אומה. דוגמה לדבר היא דיני לשון הרע, שבכל יסודות המוסר אסור לדבר לשון הרע, אולם תורתנו בנתה קומה עילאית של איסור אמירת לשון הרע גם אם הדברים אמת. זו דוגמה אחת מני אלפים הדנה במעשה המוסרי.
תרומה שניה היא במניע להיות מוסרי. הוא אכן לא רק אנושי, אלא יונק מן הקודש, ומדבר ה'. המניע הזה מחולל הרבה מאוד שינויים בהתייחסות למעשה המוסרי, ביכולת העמידה בו, בהתנגשויות בינו ובין תחומים אחרים וכדו'.
על כן, יסוד דרך ארץ שקדמה לתורה הוא בסיס בלבד, אולם התורה בונה קומות עילאיות מעליו.
כל טוב
הרב יובל שרלו, ראש מרכז האתיקה בצהר