שלום וברכה
ראשית, אני מבין שמגיעות לכם ברכות ותפילות על הלידה. יהי רצון שימצא חן ושכל טוב בעיני אלוהים ואדם.
קשה לי להבין מפני מה אפשר בכלל שדבר זה יהיה מותר. זו נראית רמאות של ממש.
גם במקרה היותר מורכב, שהיית רוכש בפועל משאבה ומחליף לעגלה – זו נראית פעולה של "נבל ברשות התורה", לאמור: אפשר שמבחינה פורמאלית אכן לא נקנתה המשאבה, אך זו פיקציה מובהקת.
לעומת זאת, במקרה השלישי, שבו התרחשה האפשרות שהרכישה אכן הייתה מלאה, אלא שבמהלך הזמן המשאבה לא הייתה רלוונטית וכדו' – כאן נראה שהדבר מותר, כי לא נעשה שום רמאות, ולא זו בלבד אלא שסביר להניח שהחברה המבטחת משקללת את המקרים האלה.
אכן סביר להניח שקופות החולים יודעים שכך אנשים עושים, גם במקרה הראשון והשני, אבל העובדה שהן יודעות את זה אינו אומר שהדבר מותר. לו היו רוצות לפעול בדרך ש"לא היה איכפת להן" היו פועלות בנתינת צ'ק לפי סכום ולא לפי צרכי הלידה
כל טוב,
יובל שרלו
הרב שרלו הוא ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר