בית » שאלות » אתיקה רפואית » האם תרומת כליה היא באמת מצווה?

האם תרומת כליה היא באמת מצווה?

שאלה:

לכבוד הרב שרלו, שלום רב.

אני מנהל מעבדה לסווג רקמות בבית חולים במרכז הארץ.

ברצוני לשאול בבקשה לגבי המסקנה שכתב הרב לגבי תרומת כליה מתורם חי:
“בשל העובדה שהרפואה טוענת שאמנם יש בכך סיכון קטן מאוד, ומנגד הדבר מציל חיים של אחרים בצורה וודאית – אנו מכריעים כי הדבר מותר, ואפילו מצווה גדולה, כאמור.”.

הסמכות הרפואית כיום אכן רואה בתרומת כליה מתורם חי כפעולה שאינה מסוכנת באופן מובהק ולכן היא מותרת מבחינה רפואית. לכן אני גם מבין את דברי הרב שכתב שמבחינה הלכתית תרומת כליה היא מותרת.
אבל מה הסימוכין לכך שמדובר על מצווה?
הרי אין שום המלצה רפואית שמעודדת תרומה אלטרואיסטית של כליה. אין קריאה של הרופאים לכל אחד לצאת ולתרום כליה באופן אלטרואיסטי (כפי שקורה בתרומות דם לבנק הדם או בהצטרפות למאגרי תורמי מח עצם).
הרפואה מתירה ומאפשרת תרומת כליה מן החי, אבל לא ממליצה ללכת לתרום כליה.

מדוע הרב כותב שזו מצווה? האמירה הזו לא מבוססת על המלצה רפואית כלל.

תודה רבה

תשובה:

מאת הרב יובל שרלו

שלום וברכה

תודה על מכתבך המכובד והמאתגר.

אין מחלוקת בינינו.
הרפואה אינה ממליצה בפני אדם לתרום כליה. הרפואה אינה רשאית לעשות זאת. היא חייבת לפעול לטובת החולה במובן הרפואי, ותרומת כליה אינה לטובה רפואית של התורם. על כן היא לא רשאית לקרוא לתרום, ואת העמדה של הרפואה הצגת במדויק.

ברם, העולם שממנו אני כותב את הדברים אינו נובע מעולם הרפואה. הרפואה מהווה בסיס, אך הדברים שכתבתי אינם נובעים מהבסיס. העולם הרוחני והמוסרי שכתוב בתורה “לא תעמוד על גם רעך”, המשקל הגדול של מקורות חז”ל על גמילות חסד בגופו, האמונה העמוקה כי תרומת כליה היא לטובת התורם, בשל העולם המוסרי והאחוותי שיש בה, על אף שכאמור אין היא נובעת מטובת התורם, ועוד ועוד.

לכן, אילו הייתי רופא הייתי מבטא בדיוק את העמדה שאתה מבטא. אך אני לא…

כל טוב ושוב תודה
יובל שרלו


הרב יובל שרלו, ראש מרכז האתיקה בצהר

לקריאה נוספת:

לשאלות נוספות

חפשו שאלה בכל נושא:

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.


סרטונים אחרונים לכל הסרטונים