בית » שאלות » אתיקה מקצועית » האם צריך להודיע ללקוח שלי שהוא משלם לשווא?

האם צריך להודיע ללקוח שלי שהוא משלם לשווא?

שאלה:

שלום רב!
נאמר שלקוח נרשם כמנוי לשירות שאני מוכר .
בפועל אני מבחין לאורך זמן הוא לא עושה שימוש בשירות.
האם קיימת חובה מוסרית שאני אעדכן אותו על כך? הדוגמאות הן רבות ממנוי לבריכה / חדר כושר / גישה לעיתון דיגיטלי / מנוי לרשות הגנים ואולי תשלום עבור מוצר פיזי שאני רואה שהוא לא מגיע לאסוף. מהם הקריטריונים לבחינת הסוגיה?
בהערכה רבה

תשובה:

מאת הרב יובל שרלו

שלום וברכה

כאשר אנו עוסקים בנושאים מעין אלה – יש שני מישורים לדיון.

ראשון שבהם הוא האם קיימת חובה משפטית, ואפילו יכולת של הלקוח לתבוע אותך על כך שלא עשית זאת ? נראה כי מבחינה הלכתית אין חובה כזו (אלא אם כן זה נקבע בחוקי המדינה, כתקנת הקהל), שכן האחריות על ניצול הזכות ומיצוי המינוי מוטלת על הלקוח, ולא על הספק.

ברם, הדיון צריך להיות גם מבחינה אתית. נראה כי מצוות השבת אבידה, על אף שלא ניתן להחיל אותה משפטית על המקרה הזה, אנו למדים על עמדת האתיקה ההלכתית ועל האחריות המוטלת על האדם למנוע הפסד של ממש מחברו. מכוחה של מצווה זו נראה כי קיימת חובה מוסרית “להשיב את אבדתו” של הלקוח על ידי תזכורת שהוא בינתיים מבזבז את כספו לשווא.

כל טוב ויישר כוח על השאלה

יובל שרלו
הרב יובל שרלו, ראש מרכז האתיקה בצהר

לקריאה נוספת:

לשאלות נוספות

חפשו שאלה בכל נושא:

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.


סרטונים אחרונים לכל הסרטונים