שלום וברכה
זו שאלה קשה מאוד ועדינה מאוד, בדיוק בשל הרצון שלא לפגוע.
הבעיה היא שאנחנו צריכים להכריע בין בשאלה מה תיחשב פגיעה (לדוגמה: מה פוגע יותר בילד), ומה לעשות כאשר יש סתירה בין הפגיעות השונות (לדוגמה: גם פגיעה בהורים מול פגיעה אפשרית בילד, וגם פגיעה בהורים מול פגיעה (להבדיל) בעולמה של תורה האוסרת על לבוש נשים על גבר, וכדו׳). מעבר לכל אלה, אנחנו באמת לא מבינים עד תום את התופעה הזו, מניין היא נובעת, עד כמה היא ״אונס פנימי״, ומה בכלל לעשות במצבים כאלה.
מה אני נוטה לעשות? אני נוטה ללכת בין שני הצדדים, לאמור: מחד גיסא, לכבד את רצון האדם, המכריע כיצד הוא רוצה שיקראו לו ויכנו אותו, ולא להחליט בשבילו. אמנם, לא אני החלטתי, כי אם העובדה הביולוגית שהוא ״זכר״ או ״נקבה״, וההכרעה כי יש גם ״מגדר״ אינה מחייבת אף אחד זולת את מי שסובר שיש כזה דבר, אולם בסופו של דבר – זה רצונו של אדם.
מאידך גיסא, איני רוצה שיכפו עלינו תפישות עולם שאנחנו מאמינים שצריכים להיות אחרת לפי עולמה של תורה. לכן, אני מתייחס לכל אדם איך שהוא היה רוצה, אולם משעה שהוא מבקש ממני להכיר בכך (למשל: להיות פטור מתפילין במקרה הזה וכדו׳), אני לא מוכן להיות שותף בזה.
כל טוב
יובל שרלו
הרב שרלו הוא ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר
לקריאה נוספת:
כתיבת תגובה