שלום וברכה
יישר כוח על השאלה.
זו שאלה מסובכת מאוד, שתלויה בעיקר בהכרת המציאות על בוריה. כיוון שאיני מכיר אותה ברמה הנדרשת, אוכל לכתוב רק את העקרונות, אבל את היישום תצטרך לבדוק, רצוי מאוד עם רב המרכז הרפואי (לפחות בישראל) בו מתבצע השדרוג.
החובה ההלכתית למנוע פיקוח נפשות והדוחה שבת במצבים אלה – תלויה כמובן במידת הישירות של פיקוח הנפש. כאשר מדובר בפיקוח נפש ישיר נאמרו דברים חד משמעיים בהלכה: "כשעושים דברים האלו אין עושין אותן לא ע"י גוים ולא ע"י קטנים ולא ע"י עבדים ולא ע"י נשים כדי שלא תהא שבת קלה בעיניהם אלא על ידי גדולי ישראל וחכמיהם ואסור להתמהמה בחילול שבת לחולה שיש בו סכנה שנאמר (ויקרא י"ח) אשר יעשה אותם האדם וחי בהם ולא שימות בהם…" (רמב"ם שבת בף ג).
ברם, כאשר מדובר במצבים לא ישירים – כאן תמיד צריך לבדוק קודם כל את האלטרנטיבות. שאלות אלו עלו בנושאים רבים כמו בנושאי ביטחון (לדוגמה חפירת שוחות הגנה בשבת במלחמת העצמאות), וכדו'. אם יש אלטרנטיבות – חובה לנהוג בהן, ולא לדחות את מצוות השבת ממקומה. אם האלטרנטיבות לא קיימות, או אינן טובות ברמה מספקת של הצלת נפשות, אזי יש מקום להתיר את הדבר.
כאמור, אני לא מכיר מספיק טוב את המציאות: מה המשמעות של דחיית צנתורים בכמה ימים וכדו'. לכן, כדי לענות על שאלה זו במלואה כדאי לפנות לרב המרכז הרפואי בו הדברים מתבצעים. אם לא קיים כזה, או אם אין אפשרות כזו – אודה לך על הסברת הצדדים העובדתיים טוב יותר לאחר שתברר אותם רפואית, ואז אוכל להתייחס.
כל טוב ויישר כוח
יובל שרלו
הרב יובל שרלו, ראש מרכז האתיקה בצהר
לקריאה נוספת: