שלום וברכה
לשאלה זו יש הרבה מאוד היבטים, חלקם כלל אינם קשורים לנושאים אתיים, אלא לשיטות ממשל, מפלגתיות וכדו'.
אבל, יש לזה גם היבט אתי. העובדה שמשנים חוקי יסוד העוסקים בשיטה (לא בעמדות המפלגתיות השונות) בפעולה חפוזה, ב'תפירה' המתאימה למציאות קונקרטית וכדו' – היא בהחלט פגם אתי. בין אם הדבר נעשה על ידי מפלגות שכיום הן באופוזיציה, ובין אם זה נעשה על ידי מפלגות שכיום הן בקואליציה.
הפגם הוא מכיוונים שונים: הוא מקרין את העובדה שלמעשה החוק הוא מניפולציה, ולא נוצר מסיבות מהותיות ואמיתיות; הוא מערער את היסוד של הגינות בכללי הפעולה הפוליטית; הוא חוק פרסונלי ולא חוק מהותי וכדו'. לא זו בלבד, אלא שכאשר הוא נחקק בצורה חפוזה, בלי דיון ציבורי, בלי בקרה, בלי להתחשב בכל ההשלכות שלו – הוא גם מעשה לא אחראי.
אדגיש שוב כי עמדה זו היא חסרת צבע מפלגתי, והיא חייבת להיות יסוד לכל התנועות הפוליטיות. למעלה מכך, דברים אלה נכתבו כבר פעמים רבות בעבר, כגון: כאן, וגם כאן. היא מבוססת בין השאר על דברי חכמינו: "כל תלמיד חכם שמורה הלכה ובא, אם קודם מעשה אמרה – שומעין לו, ואם לאו – אין שומעין לו" (יבמות צח, ע"א).
כל טוב, ויישר כוח על האחריות.
יובל שרלו
הרב שרלו הוא ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר
לקריאה נוספת: