בית » שאלות » אתיקה דתית » האם מותר לשקר לישיבה כדי לקבל הנחה בשכר לימוד?

האם מותר לשקר לישיבה כדי לקבל הנחה בשכר לימוד?

שאלה:

אני תלמיד ישיבת הסדר בשיעור א’. היה למשפחה שלי נתק של כמה חודשים עם אבא שלי (הורים גרושים) שהתחיל במהלך השמינית ונגמר באמצע שיעור א’
אמא שלי הצליחה לקבל בזכות זה הנחה משמעותית לשכר לימוד מהישיבה ועכשיו למרות שאבא חזר לקשר איתנו, ההנחה עדיין בתוקף והישיבה לא מודעת לכל הסיפור.

רוצה לציין ש:
1. אני חושב שיש לאבא שלי את האמצעים לשלם על השכר לימוד.
2. גם בזמן שהיינו בקשר אבא והמשפחה לפני הנתק עדיין אבא לא רצה לשלם את השכר לימוד של *הבית ספר* .הקטע הוא שעכשיו אחרי שחזרנו לקשר הוא מרגיש יותר צורך להיות מעורב (גם כלכלית).
3. אבא לא דתי, ואני לא חושב שהוא יראה בעין יפה את ה”תיק” שמפילים עליו לשלם סכום כל כך גבוה כל חודש ועוד לישיבה (הוא מכבד את הבחירה שלי ללמוד בישיבה ולא שונא דת או משהו וברור שהיחסים בינינו יישארו בסדר גם אם הוא יסרב אבל ההזדהות שלו עם הדת לא גדולה ולבקש ממנו לשלם סכום גבוה על דבר שזר לו והוא לא רואה את הערך הגדול שבזה נראה לי לא במקום).

אני גם נבוך מלבקש ממנו מהסיבות הנ”ל (וגם במיוחד מזה שאני גם כמעט ולא מבקש ממנו כלום ופתאום אני אבוא אליו עם בקשה כזאת גדולה עכשיו וגם זה שאני רואה אותו בשגרה רק בערך פעם בחודש גם בגלל הישיבה שאני חוזר ממנה פעם בשבועיים לאמא רוב הזמן ובגלל שהוא גר מאיתנו מרחק שעתיים נסיעה אז הקשר שלנו לא עד כדי כך קרוב כמו אבא ובן רגילים).

מצד שני חושש לגזל מהישיבה וכמו שמסילת ישרים כותב על גזל “אפילו עשה מצווה בזמן מלאכתו לא לצדקה תחשב לו אלא עבירה היא בידו, שאין עבירה מצווה”.

עוד דבר זה שאני לא חושב שאבא יחשוש פה לגזל כמוני, אני חושב שהוא יראה את הכסף ככסף “שהולך סתם” כי הרי כבר עכשיו אני לומד בישיבה בעבור סכום נמוך והוא אולי יראה את זה בתור סתם לתת לישיבה הרבה יותר כסף.

אשמח מאוד לעזרה,
בייניש שלא יודע מה לעשות

תשובה:

מאת הרב יובל שרלו

שלום וברכה

ראשית, אני שמח שאט אט אפשר שהשלום ישוב למשכנכם, ואכן משפחתכם תאוחד מחדש בטוב ובנעימים.
בשל היותי ראש ישיבה אני נוגע בדבר כשאני עונה לשאלה זו. אנא היה מודע לכך, ובחן אותה בקפדנות.

לענ”ד אתה חייב להודיע לישיבה על כך, ובד בבד לפתוח עם הישיבה בסוג של מו”מ על התשלום בתנאים החדשים שנוצרו.

שתי סיבות מחייבות אותך:
ראשונה בהן היא הדברים החמורים של המשנה בסוף מסכת פאה על מי שאינו זקוק לצדקה ומקבלה. זה אמנם לא בדיוק אותו הדבר – ואפשר שאתה תוגדר כ”זקוק, אבל זה מחייב דיון מחודש, כי התנאים התחדשו.
שניה בהן היא העובדה שהישיבה העניקה לך הנחה על בסיס נתונים מסוימים, וכשאלה משתנים – אינך זכאי להנחה המקורית, וכמובן אפשר שאתה כן זכרי להנחה מחודשת לאור התנאים החדשים.

אני מבין את הקושי לעשות כך, אולם נראה לי כי תשובה זו תהיה נכונה בכל מקום ובכל הקשר, ובכל הנחה שאדם מקבל – למן הנחה בארנונה ועד הנחה בגן הילדים.

הלוא כן?

כל טוב וחיזוק גדול על שאלתך ומוסריותך

יובל שרלו
הרב יובל שרלו, ראש מרכז האתיקה בצהר

לקריאה נוספת:

לשאלות נוספות

חפשו שאלה בכל נושא:

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.


סרטונים אחרונים לכל הסרטונים