האם מותר לעובד שנשלח להשתלמות אונליין להקליט אותה ולשתף עובדים אחרים?

שאלה:

שלום הרב!

אני עובד במוסד חיוני ואחת לשבועיים יש ישיבת צוות.

קולגה שעשתה השתלמות מקצועית אונליין בתשלום, הביאה את הקלטת ההשתלמות לישיבת צוות לצפייה. ההקלטה הייתה עיקר ישיבת הצוות.

בנוסף, היא שלחה את המצגת מההשתלמות לכל המעוניינות.

הופתעתי מאוד, וכשהעליתי את הנושא מבחינה מוסרית, אמרו לי שזה הנוהג במקום לשתף בידע אחד את השני, ושיש הרבה חומר במפעל שהגיעה לשם ככה, ו''אם אתה חשוב שאתה ברמה מוסרית גבוהה משלנו שתדע שיש הרבה חומרי עבודה / העשרה שלא תוכל להשתמש בהם".

הקולגה הדגישה שהיא לא מעבירה את ההקלטה הלאה אבל כן במסגרת של ישיבת הצוות שלנו. הנימוק שלה היה שבעצם זה שיתוף ידע, ובמקום שהיא תעביר את הידע שהיא רכשה בעל פה היא מביאה את ההקלטה שהיא רכשה, והיא יכולה להראות לכולם, אבל היא לא עושה בזה שימוש מסחרי.

 

אני מאוד מתלבט מה לעשות.

מצד אחד, אני לא יכול שלא להשתתף בישיבות הצוות. מצד שני, אני לא רוצה לשלם על ההקלטות האלה כדי שיהיה מותר לי להיות שם.

אדגיש שמביאים הקלטה כזו מדי פעם וזה לא חד פעמי.

אשמח לתשובת הרב בעניין.

 

תודה

א.

תשובה:

שלום א. היקר.

יישר כוח על השאלה ועל עמדך.

לסוגיה זו שני רבדים, ואפשר שאם נקשור את שניהם ייפתח פתח מסוים:

זכויות יוצרים אמנם לא הוגדרו בצורה משמעותית בגמרא, שכן הנושא הזה כמעט לא היה קיים אז, אולם עם המצאת הדפוס עסקו בכך פוסקים רבים, והגדירו את היחס ההלכתי לזכויות היוצרים. ההלכה כן מכירה בזכויות אלה, על אף שהם ערטילאיים. החשיבות נוגעת גם לכך שיש בהפרת זכויות יוצרים פגיעה ביוצר עצמו ובהתפרנסותו הכלכלית מפרי עמלו, וגם משמעות ציבורית רחבה, של צמצום היצירה על ידי יוצרים שגונבים את פרי עמלם. גם העובדה שהחוק אוסר זאת היא בעלת משמעות הלכתית. מעבר לכל אלה, זה באמת לא מוסרי.

שאלה בפני עצמה במסגרת זכויות היוצרים היא שימוש בקטעים קטנים, כמו צילום של כמה עמודים מספר, או נקודה מסוימת מהקלטת ההרצאה. על אף הכלל העקרוני ש"דין פרוטה כדין מאה" ההלכה מכירה ברמה מסוימת של "מחילה", ומתירה לעשות זאת. זו גם עמדת מערכת המשפט – החוק והפרקטיקה.

ממוצא דבר ברור שאסור גם הלכתית, גם חוקית וגם מוסרית לצוות שלכם  להעביר לעצמו השתלמות על ידי גניבת זכויות שימוש בהקלטות שהם חלק מקורס בתשלום.

רובד שני של הסוגיה הוא האחריות של הנוכחים בהשתלמות, המתנגדים לשימוש בהקלטה. הדבר הראשון שנכון לעשות הוא לבקש לקיים דיון מסודר (לא רק הבעת מורת רוח במסדרון) על הנושא, ולהציע לפעול לאור האמור לעיל. זה לא יחסום הדגמה קטנה מתוך שיעור, אבל כן יחסום את פעולת הגניבה האסורה.

אם לא שומעים לך –

אם ההשתלמות מבוססת כולה על הקלטת – איני מבין כיצד ניתן להשתתף בה.

אם היא מובאת אמנם בהיקפים גדולים אסורים, אולם הדבר נעשה כחלק מההשתלמות – האחריות לכך אינה מוטלת על המתנגד, והוא יכול להיות חלק מהשתלמות זו.

כל טוב ויישר כוח

יובל שרלו
הרב יובל שרלו, ראש מרכז האתיקה בצהר

לקריאה נוספת:

מאמרים נוספים בנושא

לב בחול

מאמרים

לחשוף או להסתיר? האתיקה של עולם השידוכים

מאמרים

להחזיר אותם עכשיו

מאמרים

לא תעשו עוול במשפט

מאמרים

כשדבר ה' סותר את המוסר הפנימי

כפות ידיים של ילד אוחזות בשתיל

מאמרים

לא עבודה זרה: איכות הסביבה צריכה להיות חלק מהעולם האמוני היהודי

מאמרים

כלכלה אנושית: דווקא בשעת משבר חובה לבחון שיקולים אנושיים ומוסריים

מאמרים

השד ברח מהבקבוק: האדרת העמדות הקיצוניות עלולה לקרוע אותנו

אדם מפנה אצבע מאשימה

מאמרים

איך ניגשים להאשמות כלפי הרב טאו?

עוד בצהר לאתיקה

לב בחול

מאמרים

לחשוף או להסתיר? האתיקה של עולם השידוכים

מאמרים

להחזיר אותם עכשיו

מאמרים

לא תעשו עוול במשפט

מאמרים

כשדבר ה' סותר את המוסר הפנימי

כפות ידיים של ילד אוחזות בשתיל

מאמרים

לא עבודה זרה: איכות הסביבה צריכה להיות חלק מהעולם האמוני היהודי

מאמרים

כלכלה אנושית: דווקא בשעת משבר חובה לבחון שיקולים אנושיים ומוסריים

מאמרים

השד ברח מהבקבוק: האדרת העמדות הקיצוניות עלולה לקרוע אותנו

אדם מפנה אצבע מאשימה

מאמרים

איך ניגשים להאשמות כלפי הרב טאו?

יש לך שאלה לצוות המקצועי שלנו?