האם מותר 'למחוק' את עזה?

שאלה:

שלום לרב שרלו היקר, למדתי אצלך בקורס של אתיקה יהודית באוניברסיטת בר אילן. מאוד אהבתי את הגישה שלך ואת המחויבות שלך לתורה. לאור זה רציתי לדעת את עמדתך על "מחיקת עזה מעל פני האדמה". האם מותר לעשות הכל, ואם לא – אז מה לא. תודה. השאלה פורסמה לראשונה באתר "כיפה"

תשובה:

שלום וברכה

הנושא הזה נידון עכשיו בהרבה מקומות.

בעבר כתבתי על כך מאמר ארוך ומפורט שעכשיו מופיע באתר של הישיבה, וכן מאמר קצר.

העקרונות לא השתנו, ואלו הם:

עקרונות מוסר בלחימה:

א. המעשה המוסרי הבסיסי ביותר הוא לגבור על האויב, ולהשמיד את יכולתו לפגוע בנו. "חייך קודמים לחיי אחרים". אין לנו שום מחויבות מוסרית כלפי מי שבא להשמידנו.

ב. השגת מטרה זו מצדיקה כל פעילות חיונית למענה, בדרכי המלחמה המתרחשות כעת. אם ההפצצה משרתת את מטרת המלחמה – מיגור היכולת להשמיד – היא חובה.

ג. כאשר ניצב לפנינו אויב שלגביו מדובר ב"או אנחנו או הם" – אנחנו מחויבים ל"אנחנו".

ד. רק בכפוף לאמור לעיל, יש לשאוף למיצוי מטרות המלחמה במלואן בשפיכות דמים המועטת ביותר האפשרית – "כי תצא מלחמה על אויבך ונשמרת מכל דבר רע", וההלכה הביאה את העיקרון הזה לידי ביטוי בכמה מקומות, כמו באיסור להקיף מארבע צדדים (תלוי בפרשנות), ועוד. הדבר חשוב הן למניעת שפיכות דמים שאינה הכרחית, והן לעיצוב דמותנו האנושית.

כל טוב, ושיבואו ימים שמחים יותר נדון בשאלות שמחות יותר.


הרב יובל שרלו, ראש מרכז האתיקה בצהר

שאלות נוספות

עסקת החטופים מבחינה הלכתית

האם מלחמת "חרבות ברזל" הינה מלחמת מצווה?

האם עדיף להציל משריפה מחבל מורשע או את הכלב שלי?

האם מותר לראש ממשלה לחזור בטיסה בשבת?

יש כתובת לכל כדור שנורה?

שחרור מחבלים בזמן שהחמאס לא משחרר את החטופים שלנו: האם זה אתי?

האם הריגת איסמעיל הנייה פוטרת מאיסורי בין המצרים?

מהי העמדה ההלכתית בנושא שימוש בנשק להצלת חיים?

עוד בצהר לאתיקה

סרטונים

ההסבר המפתיע של הרב שרלו על מוסר המלחמה בפרשת "בשלח"

מאמרים

פרק יח | מילות סיום

מאמרים

פרק יז | דיני מלחמה והשחתה

מאמרים

פרק טז | הימנעות מבשר

מאמרים

פרק טו | פריה ורביה

מאמרים

פרק יד | קבורה וקיימות

מאמרים

פרק יג | פאנל סולרי על גג בית הכנסת

מאמרים

פרק יב | גניזה ומחזור

מאמרים

פרק יא | ביעור חמץ

מאמרים

פרק י | הוצאות לצורכי קיימות ממעשר כספים

מאמרים

פרק ט | פתיחה: קיימות כשיקול הלכתי

מאמרים

פרק ח | קיימות הלכה למעשה

יש לך שאלה לצוות המקצועי שלנו?