האם מותר להתפלל לרפואת נפגעי הפיצוץ בלבנון?

שאלה:

שלום, היום התקיים פיצוץ נוראי בלבנון (אם שמעת), שהרג מאות אנשים ופגע באנשים, שקראתי אנשים מתעדים תיעודים נוראיים. כל הרשת ביקשה להתפלל עבורם. לא ביקשו ספציפית מיהודים, ביקשו מכל האנשים בכל הדתות שיכולים. וזה ממש כאב לי בלב אז קראתי את תהילים כ' למען רפואת כל נפגעי ופצועי הפיצוץ שהתרחש בלבנון. רציתי לשאול אם זה בסדר מבחינה הלכתית להתפלל למען גויים ולמען הרבה אנשים בלי שביקשו מאיתך ספציפית? תודה מראש!

תשובה:

שלום וברכה

יישר כוח על השאלה החשובה כל כך בעת הזו. אשמח אם תקראי כרקע את הדברים שכתבתי לפני שנים רבות על העם הסורי, ששם המצוקה הייתה מסוג שונה, אבל הדילמה זהה: התפילה אז הייתה מתוך מבוכה וכאב.

ובמבט על היום. בשעה שחנך שלמה את בית המקדש הוא ביקש מריבונו של עולם כי שערי בית המקדש יהיו פתוחים גם לגויים:

״וְגַם אֶל-הַנָּכְרִי, אֲשֶׁר לֹא-מֵעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל, הוּא; וּבָא מֵאֶרֶץ רְחוֹקָה, לְמַעַן שְׁמֶךָ. כִּי יִשְׁמְעוּן, אֶת-שִׁמְךָ הַגָּדוֹל, וְאֶת-יָדְךָ הַחֲזָקָה, וּזְרֹעֲךָ הַנְּטוּיָה; וּבָא וְהִתְפַּלֵּל, אֶל-הַבַּיִת הַזֶּה. אַתָּה תִּשְׁמַע הַשָּׁמַיִם, מְכוֹן שִׁבְתֶּךָ, וְעָשִׂיתָ, כְּכֹל אֲשֶׁר-יִקְרָא אֵלֶיךָ הַנָּכְרִי–לְמַעַן יֵדְעוּן כָּל-עַמֵּי הָאָרֶץ אֶת-שְׁמֶךָ, לְיִרְאָה אֹתְךָ כְּעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל, וְלָדַעַת, כִּי-שִׁמְךָ נִקְרָא עַל-הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר בָּנִיתִי״.

דברים אלה מהווים המשך לתפישה הכפולה של התורה: מחד גיסא, כל בני האדם נולדו מאדם הראשון, כולם בעלי צלם אלוהים, את טובת כולם אנו מבקשים – ״ונברכו בך כל משפחות האדמה״, והנצי״ב הפנה את תשומת ליבנו בהקדמתו לספר בראשית שאבותינו התפללו אפילו על אנשי סדום. מאידך גיסא, אנו מבחינים בין טובים לרעים, בין אוהבים לאויבים, בין צדיקים לרשעים, ובין ישראל לעמים (החלוקות האלה כמה אינן זהות). אנחנו הולכים בעקבות אבותינו הקדושים ולומדים מהם את המידות הטובות והנכונות, בלי לערער כהוא זה את המשימה הגדולה של ״ויקרא בשם ה׳״.

בשעה שמתרחש אסון כבד שאינו תוצאה של מעשי עוול כי אם תאונה איומה, ובני אדם מקפחים את חייהם, נפצעים באלפיהם, מאבדים את משענתם (לבנון עכשיו במצוקה נוראה של חיטה בעקבות הפיצוץ) ועוד ועוד – גוברת הסולידריות האנושית, וההכרה כי כולנו בני אדם, וכולנו במצוקה, על ההבחנות שבין בני אדם וההבדלים הגדולים שבינינו.

לא זו בלבד, אלא שיש לנו תקווה כי תפילה זו וסולידריות זו גם תכונן יותר שלום בעולם, פחות שנאה ופחות מלחמה, כי נחשוף את עובדת היסוד העוסקת בדמיון הבסיסי הגדול של בני אדם, וברצון בשלום.

כואב הלב מאוד על ההרס הנורא בלבנון, והוא מסיט לרגע את תשומת הלב מהעובדה שמדובר בארץ אויב ובחלק מהחגורה הנאבקת בנו. ההרס הזה אינו מסתיר את המצוקה הקשה שאנו חווים כעת בעם ישראל, אלא מצטרף אליה. את הכאב הזה אנו פורשים בפני ריבונו של עולם, ומקווים כי אכן עושה שלום במרומיו הוא יעשה שלום עלינו ועל כל ישראל, ומצוקת בני האדם תירפא ותהיה גם בסיס להצמחה משותפת של חזון ״לא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה״.

כל טוב ושלא נדע.

יובל שרלו
הרב שרלו הוא ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר

לקריאה נוספת:

שאלות נוספות

לחזור בתשובה בשביל בן זוג ולא בשביל אלוקים

חבישת פאה במקום כיסוי ראש

האם יש איסור לגבר לענוד טבעת לאחר החתונה?

האם מותר לראש ממשלה לחזור בטיסה בשבת?

בעל שנמצא כל הזמן עם הטלפון: מה אפשר לעשות?

עובד זר מול תפילה במניין

מה עמדת היהדות לגבי החוק לנטילת זרע של חיילים שנפלו בקרב?

המוסר הטבעי "החילוני" ומה הקומה שהתורה מבקשת להוסיף?

עוד בצהר לאתיקה

סרטונים

ההסבר המפתיע של הרב שרלו על מוסר המלחמה בפרשת "בשלח"

מאמרים

פרק יח | מילות סיום

מאמרים

פרק יז | דיני מלחמה והשחתה

מאמרים

פרק טז | הימנעות מבשר

מאמרים

פרק טו | פריה ורביה

מאמרים

פרק יד | קבורה וקיימות

מאמרים

פרק יג | פאנל סולרי על גג בית הכנסת

מאמרים

פרק יב | גניזה ומחזור

מאמרים

פרק יא | ביעור חמץ

מאמרים

פרק י | הוצאות לצורכי קיימות ממעשר כספים

מאמרים

פרק ט | פתיחה: קיימות כשיקול הלכתי

מאמרים

פרק ח | קיימות הלכה למעשה

יש לך שאלה לצוות המקצועי שלנו?