האם מותר להתיז מי ביוב על פולשים?

שאלה:

אני חקלאי בדרום הארץ ומבקש להתייעץ אתכם בנושא כואב מאד. באזור שלנו מטיילים וכנראה גם תושבי הסביבה מקצרים דרך השדות, ולעיתים אף עושים שם פיקניקים וטיולים בשדות, וזה גורם לנזק גדול ליבול, וכאב לב ענק. פניותינו לרשויות לטפל בזה נתקלת באוזלת יד. 
מתוך תסכול עמוק חשבנו על פתרון: להשפריץ מי ביוב על הפולשים בתקווה שזה ילמד אותם לקח. 
זה עורר כאן ויכוח גדול. מה אתם אומרים?
 

תשובה:

שלום וברכה

הנושא הכאוב שאתה מעלה נידון בצורות שונות בין פוסקי ההלכה: מה מותר לאדם לעשות כדי להגן על נחלתו. הדיון התפרץ במלוא עוזו בפרשת "דרומי", ושם היה מדובר בדיני נפשות של ממש, אבל הוא קיים ברמת שונות של נזק מחד גיסא, ובסוג הפגיעה בה מתכוונים לפגוע באחר מאידך גיסא.

נקודת המוצא היא שמה שנעשה בשטחים שלכם הוא עוול גדול, ועשוי ללמד על פגם מאוד חמור במוסר האנושי וביראת שמיים. אסור לאדם להסיג גבול; אסור לאדם להזיק לשטחיו של חבירו; אסור לו להיכנס למקום שאינו שלו וכדו'. כשעושים זאת על אף האיסור זה יכול לנבוע או מחוסר תשומת לב (שאף הוא חמור, אולם זה בשוגג), אך אם זה נובע מזלזול ברכושו של אחר הדבר מנוגד בצורה חריפה בין להתנהגות המוסרית הראויה ובין לחובת קיום המצוות ושמירה על איסורי התורה.

התורה עוסקת במקרה הקיצון: "בא במחתרת". ברם, במקרה הקיצון מדובר בסכנת חיים של הנפגע בעל הרכוש, ועל כן התורה מתירה לפגוע באופן ישיר בפולש. סוגיה מרתקת בגמרא היא האם מוטל על בעל רכוש לסמן את העובדה שהצמחים מהם גונבים הפולשים הם נטע רבעי, או ש"הלעיטהו לרשע וימת". יש גם סיפור בגמרא על רבי יהושע שהלין אורח בביתו, אך סילק את הסולם, והאורח נפל ונפגע, ונחלקו הפוסקים מהי המשמעות ההלכתית של סיפור זה.

נראה כי הדבר הנכון לעשות הוא זה:

א.      למנוע מצב בו אנשים עושים זאת בתום לב, בגלל שאינם מבינים שמדובר בקרקע חקלאית. את זה לעשות או על ידי גידור, או שילוט, או כל דרך שתאפשר לבני אדם שרוצים לנהוג כהלכה – לא לטעות.

ב.      לפי שורת הדין, מותר לכם לפעול גם באופן אקטיבי להגן על שדותיהם, אולם יש לעשות זאת בדרך המינימלית ביותר האפשרית. למשל, אסור לפצוע בני אדם וכדו'. אם אכן התזת מי הביוב היא האפשרות המינימליסטית של פגיעה בפולשים – מותר להתיז מי ביוב, בשל העובדה שלא מדובר בגרימת נזק גופני, אלא בהגנה מותרת על הרכוש.

וכמובן, אם אפשר לעשות זאת בדרך אחרת, שהיא עוד יותר מינימליסטית – יש לעשות זאת כך.

כל טוב ובתקווה שרכושכם יישמר ושאנשים ינהגו ביושר

יובל שרלו
הרב יובל שרלו, ראש מרכז האתיקה בצהר

לקריאה נוספת:

מאמרים נוספים בנושא

כרטיסיות תפילה עם שמות החטופים

מאמרים

פתרון פשוט: כך תאמרו את שמותיהם של 239 החטופים בתפילה

תא כלא מבעד לסורגים

מאמרים

היהדות בעד או נגד שחרור החטופים? לא בטוח שליהדות יש בכלל תשובה

סרטונים

"אין חובה מוסרית כלפי מי שאיבד צלם אנוש": בזמן הזה עם ליאת רגב – ראיון עם הרב יובל שרלו

מאמרים

שימוש בזרעו של נפטר לאחר מותו

זוג בפגישה על ספספל מול השקיעה בים

מאמרים

להמשיך להיפגש?

חתן וכלה עם זר

מאמרים

בצניעות ועדינות: נישואים בזמן מלחמה פוגעים במטרת הטרור

חייל מהוהר עם קסדה וציוד מלחמה מביט למצלמה

מאמרים

ארבע פתיחות על מוסר מלחמה

עוד בצהר לאתיקה

כרטיסיות תפילה עם שמות החטופים

מאמרים

פתרון פשוט: כך תאמרו את שמותיהם של 239 החטופים בתפילה

תא כלא מבעד לסורגים

מאמרים

היהדות בעד או נגד שחרור החטופים? לא בטוח שליהדות יש בכלל תשובה

סרטונים

"אין חובה מוסרית כלפי מי שאיבד צלם אנוש": בזמן הזה עם ליאת רגב – ראיון עם הרב יובל שרלו

מאמרים

שימוש בזרעו של נפטר לאחר מותו

זוג בפגישה על ספספל מול השקיעה בים

מאמרים

להמשיך להיפגש?

חתן וכלה עם זר

מאמרים

בצניעות ועדינות: נישואים בזמן מלחמה פוגעים במטרת הטרור

חייל מהוהר עם קסדה וציוד מלחמה מביט למצלמה

מאמרים

ארבע פתיחות על מוסר מלחמה

יש לך שאלה לצוות המקצועי שלנו?