האם לשלוח חיסונים למדינות העולם או לדאוג לעצמנו?

שאלה:

האם זה בסדר לחסן אנשים בחיסון שלישי כאן בארץ, בזמן שבשאר העולם יש מדינות עניות שלא יכולות לקנות חיסונים ולחסן את האוכלוסיה שלהם בגלל המחיר הגבוה? האם עלינו לדאוג לעצמנו ולמדינה שלנו או שעלינו גם לחשוב על שאר האנשים שבעולם שעדיין מתים מהנגיף כי אין להם מספיק חיסונים? האם צריך לתרום או למכור במחיר מוזל למדינו כאלו? לא רק שזה יכול לעזור למדינות העניות אלא זה גם יכול לגרום לכך שבגלל שיש יותר אנשים מחוסנים בעולם, ייתפתחו פחות וריאנטים של הנגיף ובגלל זה יהיה אפשר לצאת מהמגפה הזאת יותר מהר.

תשובה:

שלום וברכה

הדילמה בשאלה מעין זו גדולה מאוד, וזו אחריות גדולה להכריע בה.

אף על פי כן, נראה כי זו העמדה הראויה, אך יש צורך בהסכמה של אחרים כדי להפוך אותה למדיניות כוללת.
כלל יסודי בהלכה הוא "חייך קודמין לחיי חברך" ו"שלך קודם לשל כל אדם". חשוב מאוד להדגיש כי אין מדובר חס ושלום בחינוך לאגואיסטיות, ואין כללים אלה פוטרים אותנו מהרחבת ה"אני", ומפעילות למען אחרים. להפך. בסיס התפיסה המוסרית הזו יונקת מהבנה עמוקה כי מתוך ההכרה בצרכים שלנו עצמנו ובסיפוקם נפתח פתח הרבה יותר גדול לסולידריות עם אחרים, במעגלים הולכים ומתרחבים.

מסמך המבאר את התפיסה המוסרית הזו נמצא באתר של "צהר עד מאה ועשרים". זוהי תפיסה מוסרית בסיסית מאוד, שבסופו של דבר מביאה להרבה יותר סולידריות ונתינה מאשר זו הטוענת שיש להקדים את צרכי האחרים לצרכים שלנו.

כאמור, אנחנו קודמים, ואם יש צורך בחיסון שלישי כדי למנוע סיכון, ואמנם כך נראים פני הדברים – מותר לנו להשתמש בו לפני שאנו פונים לאחרים.

אולם, ההכרעה הזו אינה פוטרת אותנו מאחריות כלפי העולם כולו. במצב כזה, מוטל עלינו לעשות את שביכולתנו, כגון: לבחון באופן מתמיד אם יש דרך להגן על האוכלוסייה בדרך אחרת כדי לאפשר ייצוא עודפי חיסונים; להקים מערכת שינוע מהירה לייצוא חיסונים שכמעט פג תוקפם והם לא ינוצלו כראוי; לפתוח מערכת של תרומות אישיות לרכישת חיסונים לארצות שצריכות אותם; לשמור רק את המלאי המינימאלי "ליתר ביטחון" ולא להגזים, וכדו'.

כל זה, ברמה המוסרית העקרונית.
כמובן שלזה יש לצרף את השיקולים הפרקטיים, כגון הטיעון שאם לא יחוסן העולם כולו – גם החיסונים שלנו לא יעזרו לנו עצמנו בגלל התפתחות סוגים עמידים של וירוסים וכדו'. אלו שיקולים שאנשי המדע הם אלה שמופקדים עליהם.

כל טוב ויישר כוח על השאלה הרגישה

יובל שרלו
הרב יובל שרלו, ראש מרכז האתיקה בצהר

לקריאה נוספת:

שאלות נוספות

בעבודה שלי אוכלים חמץ בפסח—האם אני צריך לבקש מהם להפסיק?!

חזרה לתפקוד ציבורי לאחר פגיעה מינית: זכויות, תנאים ומי אחראי להערכת המסוכנות?

האם יש כפרה לאדם שפגע מינית בתוך הקהילה?

איך להתמודד עם חילוקי דעות עם ההורים בנושא חינוך הילדים לפי ההלכה?

האם מותר לשקר לכבוד פורים?

התנהלות בקבוצות וואטסאפ: גבולות השיח מול חובת האחריות

עסקת החטופים מבחינה הלכתית

איך ליישב סכסוך ולשקם קשר עם אחות מרוחקת?

עוד בצהר לאתיקה

סרטונים

פרשת ויקהל: האם כלי פיתוי של נשים ראויים להיות כלי במשכן בוני אומה?

סרטונים

חשיבות החזרת חללים בעסקה לשחרור חטופים

מאמרים

אחריות על איבוד שליטה

סרטונים

פורים, פוליטיקה ואקטואליה: מסיפור המגילה למציאות של ימינו

מאמרים

למה לא להשתכר בפורים?

מגילת אסתר

מאמרים

פסק הלכה מיוחד: כיצד לחגוג את פורים בצל המלחמה?

סרטונים

פרשת תצווה: מדוע גם השלטון חייב לשמור על ענווה?

מאמרים

הרב יובל שרלו לערוץ 7: כשהמוסר האנושי פוגש את מחיית עמלק

מאמרים

קיימות יהודית

הרב יובל שרלו

סרטונים

פרטיות החטופים מול האינטרס הציבורי לדעת: איפה עובר הגבול?

סרטונים

פרשת תרומה: האם העשיר לא הכי משמעותי?

יש לך שאלה לצוות המקצועי שלנו?