שלום וברכה
ניתן להבין היטב את הרגישות לשאלות קשות אלו. חלק מהבעיה היא שאנו לא יודעים מה המציאות: לא עד כמה קשה המצב הכלכלי שלה; לא מה מצבה הבריאותי וכדו'. הכל בספק. ואנחנו נאלצים לקבל הכרעות הלכתיות ומוסריות במצבי ספק, וזה כמובן הרבה יותר מסובך.
ובכל זאת:
א. כלל יסודי במוסר ההלכתי ובאתיקה ההלכתית הוא ש"חייך קודמים לחיי חברך". זהו לא כלל אגואיסטי, אלא להפך – ההכרה ההלכתית היא שכל עוד לא נענו צרכיו של האדם – זכותו ואולי חובתו לעמוד בחוט השדרה של עצמו.
ב. אולם, זוהי רק נקודת הראשית. ההלכה קוראת בכל עת לאדם להרחיב את ה"אני" של עצמו, ולראות בצורה משמעותית גם את ה"אחר". על כן, כל מה שאפשר לעשות למענה – צריך לעשות, בלי לפגוע בכלל הראשוני.
ג. כיוון שהיא במצוקה (שירותים), צריך לבדוק האם ניתן לעשות זאת במרחקים הראויים, בחיטוי מפני אפשרות שהיא נשאית של הוירוס (כמו כלפי כל אדם), וכדו'. אם ניתן לעשות זאת – יש לעשות זאת. אם לא – אין להכניס אותה הביתה, כי זו עשיה לטובת האחת על חשבון המשפחה.
ד. להוציא לה כל מה שאפשר – נראה נכון, וכמובן להתנהג עם הדברים המוחזרים כהוראות הבריאות.
כל טוב ויישר כוח
יובל שרלו
הרב שרלו הוא ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר
לקריאה נוספת: