האם להסכים לפיטורין של עובד לא מועיל שסיכוייו למצוא עבודה אחרת נמוכים?

שאלה:

שלום, מקום העבודה שלי מתעסק בעניינים ביולוגיים שונים. אני ועובדת נוספת המנהלים הטכניים של עובד בצוות שלנו שלא מועיל בעבודתו. העובד לא רק שאינו מועיל אלא שבתור המנהלים הטכניים שלו, כשאנחנו נותנים לו משימות, אנחנו מוציאים יותר אנרגיה וזמן כדי להסביר וללוות אותו במשימה מאשר אם היינו עושים אותה בעצמנו או נותנים לעובד אחר לבצע אותה, כלומר הוא גוזל מאיתנו הרבה משאבים וזמן. חשוב להבהיר שהעובד כבר בעל ותק של כשנתיים לכן הטיעון שהוא עובד חדש אינו רלוונטי כאן. העובד פשוט אינו מקצועי וגם לא מביע רצון ללמוד ולהתפתח אך אנחנו חושבים שזה לא בזדון אלא אנחנו חושדים שהוא על הספקטרום (האוטיסטי) בגלל האופי שלו שמאוד ילדותי ולא כל כך תואם לנורמות של אנשים בוגרים. החברה שבה אנחנו עובדים היא חברה גדולה עם המון עובדים ומשאבים. כששואלים אותנו (המנהלים הטכניים) האם לפטר אותו (המנהלים הגבוהים יודעים מה רמתו המקצועית), אנחנו מתחמקים מלהסכים ומנסים למצוא לו משימות שיוכל לבצע. העובד בעל משפחה ואנחנו חוששים שבגלל האופי הבעייתי שלו יהיה לו מאוד קשה למצוא עבודה אחרת בתחום אם נפטר אותו. אז אנחנו נקרעים בין הרצון שלנו לא לפטר אותו לבין כך שאנחנו לא רוצים לגרום גזל למקום העבודה שמשלם שכר לעובד שאינו מביא תפוקה כלל. נשמח לעצתך.

תשובה:

שלום וברכה

זו שאלה רגישה מאוד ועדינה מאוד, ויישר כוח על קיומה.

המקום בו אתם נמצאים בו מהווה ריכוז של מחויבויות: מחד גיסא, לכל מי שהמקצועיות של העסק חשובה לו: הבעלים, הלקוחות, וכל מי שקשור בכך. מאידך גיסא, יש גם מחויבות כלפי ״אחיך״, לאמור (במקרה הזה): כלפי עובד שנמצא על הספקטרום, ועובדת היותו בעל משפחה וכדו׳.

ביסודו של דבר, המחויבות הראשונה שלכם היא כלפי מקום העבודה. אתם לא רשאים לעשות גמילות חסדים על חשבונו, ובעיקר כאשר לפי הערכתכם גם אין אופק שהמצב ישתפר. לכן, זו צריכה להיות נקודת המוצא. קשה מאוד לכתוב דברים כאלה, כי אני רואה אותו ואת משפחתו לנגד עיניי, אבל התורה ציוותה גם ״ודל לא תהדר בריבו״, לאמור: היא אסרה הטיה גם לטובת החלש. אמנם, שם מדובר על משפט, אבל אנו עוסקים עתה בנושא שהוא מעין שיפוטי, וצריך להילמד משם. 

מנקודת המוצא הזו צריך לבדוק האם יש ביכולתכם גם לדאוג לטובתו. בראש ובראשונה לבחון שוב עימו את מצבו, ואת הסיכון הגדול שהוא נמצא בו, והאם יש יכולת שהוא ייחלץ מעצמו משאבים שהוא לא מכיר עדיין מתוכו. שנית, הצגת הדברים ביושרה מול המנהלים שמעליכם, וניסיון כן למצוא לו מענה מסוים, גם במסגרת החובות החברתיות שהחברה כולה נוטלת על עצמה. אם יש לכם הצעה נוספת לטובתו – צריך לנסות לקיים בו ״וחי אחיך עימך״, ככל שניתן, בכפוף לנקודה הראשונה.

כל טוב, ויישר כוח לכם.

יובל שרלו
הרב שרלו הוא ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר

לקריאה נוספת:

שאלות נוספות

מה יש לעשות בכספי תרומות שגויסו לחייל חולה לאחר פטירתו?

האם מותר לעזוב את הארץ זמנית לצורך פרנסה ושלום בית?

כיצד לנהוג עם בדיקת חמץ, ביטול חמץ ושריפה חמץ במידה וטסים לחו"ל לפני פסח?

חזרה לתפקוד ציבורי לאחר פגיעה מינית: זכויות, תנאים ומי אחראי להערכת המסוכנות?

האם יש כפרה לאדם שפגע מינית בתוך הקהילה?

איך להתמודד עם חילוקי דעות עם ההורים בנושא חינוך הילדים לפי ההלכה?

האם מותר לשקר לכבוד פורים?

התנהלות בקבוצות וואטסאפ: גבולות השיח מול חובת האחריות

עוד בצהר לאתיקה

סרטונים

לקט וענווה: פרשת אמור כמדריך לחברה מוסרית וצודקת

סרטונים

מחשבות אתיות לל"ג בעומר

מאמרים

פחות מדורות ובלי חומרים מזהמים: הרב שרלו קורא לשמירה על הסביבה בל"ג בעומר

סרטונים

הרב יובל שרלו בראיון לערוץ הכנסת בנושא השבת גופתו של צבי פלדמן ז"ל שנפל בקרב סולטן יעקב

מאמרים

הרב יובל שרלו: אם חיילים יחששו שיופקרו, רוח הלחימה תישבר

סרטונים

איך להכניס אל ל"ג בעומר משמעות חדשה?

סרטונים

בעקבות השבת גופתו של צבי פלדמן ז"ל- זכרונות של הרב שרלו על קרב סולטן יעקב

סרטונים

מוסר וצדק חברתי: המסר החד של פרשת קדושים לישראל 2025

מאמרים

ומעז יצא מתוק" — הבינה המלאכותית בין אתגר להזדמנות

מאמרים

ביולוגיה רוחנית של חיים

מאמרים

הרב יובל שרלו לערוץ 7: מותר "להקים לתחיה" וירטואלית אמן שנפטר?

יש לך שאלה לצוות המקצועי שלנו?