האם חייבים לכבד סבתא עם דמנציה?

שאלה:

האם יש חיוב לכבד סבתא מבוגרת עם דמנצייה מוחלטת, בבקורים שוטפים?
ז"א האם שווה להשקיע אנרגיה בסדור תורנויות נכדים אצל הסבתא, כשאין היענות בגלל המצב הדמנטי שלה?

תשובה:

שלום וברכה

יישר כוח על השאלה העקרונית, הרגישה והעדינה.

קביעת כללים הלכתיים, אתיים ואנושיים במצב של דמנציה מלאה היא מעשה חיוני ביותר, אך גם מאתגר. הסיבה לכך היא שביסודו של דבר – אין אנו יודעים באמת מה עובר על החולה הדמנטי, עד כמה הוא מודע למתרחש סביבו ורק לא יכול להביע זאת, האם יש השפעה של הביקור עליו וכדו'. הדיונים הם כמובן בראש ובראשונה רפואיים ומדעיים, ויש להם גם ביטוי ספרותי (מציע לקרוא לדוגמה את הספר "שאריות חיים")

שני יסודות מופיעים במקורות המניעים המשך ביקור, אם כי אפשר שבמינונים יותר נמוכים. ראשון בהם הוא הידיעה שביקור מאפשר גם לבחון את מצבו הפיזי של האדם עם דמנציה, את הטיפול בו, האם חס ושלום יש הזנחה (ברשלנות או משחיקה טבעית) וכדומה. הבסיס הוא הסיפור המופיע על רבי עקיבא: "מַעֲשֶׂה בְּתַלְמִיד אֶחָד מִתַּלְמִידֵי רַ' עֲקִיבָא שֶׁחָלָה, וְלֹא נִכְנְסוּ חֲכָמִים לְבַקְּרוֹ. וְנִכְנַס רַ' עֲקִיבָא לְבַקְּרוֹ. וּבִשְׁבִיל שֶׁכִּבֵּד וְרִבֵּץ לְפָנָיו – חָיָה. אמַר לוֹ: רַבִּי, הֶחֱיִיתָנִי!  יָצָא רַ' עֲקִיבָא וְדָרַשׁ: כָּל מִי שֶׁאֵינוֹ מְבַקֵּר אֶת הַחוֹלֶה, כְּאִלּוּ שׁוֹפֵךְ דָּמִים.

השני הוא צד הספק, שמא יש בביקור גם דבר מה תודעתי. כבר איוב כתב על מחיר הבדידות של הסובל: "אַחַי מֵעָלַי הִרְחִיק וְיֹדְעַי אַךְ זָרוּ מִמֶּנִּי: חָדְלוּ קְרוֹבָי וּמְיֻדָּעַי שְׁכֵחוּנִי: גָּרֵי בֵיתִי וְאַמְהֹתַי לְזָר תַּחְשְׁבֻנִי נָכְרִי הָיִיתִי בְעֵינֵיהֶם: לְעַבְדִּי קָרָאתִי וְלֹא יַעֲנֶה בְּמוֹ פִי אֶתְחַנֶּן לוֹ: רוּחִי זָרָה לְאִשְׁתִּי וְחַנֹּתִי לִבְנֵי בִטְנִי: גַּם עֲוִילִים מָאֲסוּ בִי אָקוּמָה וַיְדַבְּרוּ בִי: תִּעֲבוּנִי כָּל מְתֵי סוֹדִי וְזֶה אָהַבְתִּי נֶהְפְּכוּ בִי: בְּעוֹרִי וּבִבְשָׂרִי דָּבְקָה עַצְמִי וָאֶתְמַלְּטָה בְּעוֹר שִׁנָּי: חָנֻּנִי חָנֻּנִי אַתֶּם רֵעָי כִּי יַד אֱלוֹהַּ נָגְעָה בִּי".

בשל שתי הסיבות האלה, ואפשר שגם כדי שאנחנו עצמנו לא נשכח את האדם עם דמנציה ולא נאטום את לבנו – ראוי להמשיך לבקר, אם כי מוצדק יהיה לרווח יותר את הביקורים, שכן ביסודו של דבר מדובר בספק תועלת.

כל טוב

יובל שרלו
הרב יובל שרלו, ראש מרכז האתיקה בצהר

לקריאה נוספת:

שאלות נוספות

איך מבקשים סליחה מנפטר ומה ניתן לעשות להקלת הנפש?

כיצד לקיים מצוות כיבוד הורים במקרה שההורים נדרשים לטיפול רפואי, אך הילדים לא יכולים לעמוד בהוצאות הכספיות?

אבא הסובל מדמנציה ולא נעים בהתנהגות שלו כלפי הסביבה- מה ניתן לעשות כדי לקיים מצוות כיבוד הורים?

האם ניתן להכניס אדם הלוקה בנפשו למוסד רפואי בניגוד לרצונו?

מניעת טיפול מחולה דמנציה

האם לכפות טיפול שיניים על אבא עם דמנציה?

האם חייבים לכבד סבתא עם דמנציה?

אמא מסרבת להכיר בדימנציה שלה. מה לעשות?

עוד בצהר לאתיקה

מאמרים

מי רוצה לגור ליד עבריין מין?

סרטונים

קדושה בצלחת: המשמעות המוסרית של דיני הכשרות

הרב יובל שרלו

סרטונים

השפעת הבינה המלאכותית על תחומים רבים בחיינו

בינה מלאכותית - תמונה של רובוט לאתר

סרטונים

האתגר ההלכתי עם הבינה המלאכותית

הרב יובל שרלו

סרטונים

השינויים החברתיים הסוציולוגיים בעידן הטכנולוגי

סרטונים

קיימות העולם וסביבתיות, זה לדתיים?

סרטונים

השתלת איברים לאור שינויים טכנולוגיים וחברתיים

מאמרים

היכן קם העם היהודי

סרטונים

אתיקה תקשורתית: עקרונות אתיים והלכתיים

סרטונים

פרשת צו: אם טועים, משלמים?!

סרטונים

חירות או מסחר: פסח, שבת, Big Fashion גלילות – מאיזו מצרים אנו יוצאים?

מאמרים

הרב שרלו: "יהיה קשה מאוד להצדיק את המשך תפקודו של ראש החטיבה היהודית"

יש לך שאלה לצוות המקצועי שלנו?