בית » שאלות » המרחב הציבורי » האם חוק הזנות הוא אתי?

האם חוק הזנות הוא אתי?

שאלה:

מה דעתכם על חוק הזנות? מה ההצדקה לאסור בחוק פעילות בהסכמה בין בגירים? אם הבעיה היא שבמסגרת הזנות נעשות עבירות נוספות שהמדינה תטפל בזה כמו בכל תחום אחר. האם בכל תחום בו נעשות עוולות נסגור את המקצוע? לפי מה יקבעו? מה הגבולות?

תשובה:

מאת הרב יובל שרלו

שלום וברכה

סוגיית הפללת צרכני הזנות היא אכן מהסוגיות המורכבות מאוד מבחינה אתית. ברשותך, נכתוב ראשי פרקים בלבד העוסקים במוסר (לא ניכנס לשאלת הפרקטיות והתועלת של חוק זה), ואם תרצו להרחיב בנושא מסוים – נשמח מאוד.

א. שלילת הזנות מגיעה משני כיוונים שאינם בהכרח קשורים האחד לשני. התחום האחד הוא איסור התורה על קיומה של הזנות כחלק מהתרבות המינית, והיא נובעת מתפישת הקדושה המיוחדת של האומה הישראלית, המלמדת שהקשר המיני ראוי מאוד מאוד כאשר הוא חלק בלתי נפרד מברית הקודש שבין איש ואישה, ולא כעומד בפני עצמו, ומשפיל את הזהות האנושית. זהו ממש מרכזי מאוד, אולם פחות משמעותי בהקשר של הדיון האתי.

ב. כיוון שני הוא העובדה שפעמים רבות מאוד – הזנות היא חלק בלתי נפרד מהשפלת האישה (ולעתים פחות מזומנות – גם השפלת “קדש”), מהחפצתה, מהתייחסות אליה כאל גוף בלבד והתעלמות מנפשה, רגשותיה ועולמה הפנימי; היא מהווה פגיעה חמורה בבריאותה ובמיניותה, ועוד ועוד.

ג. האם תפקידה של המדינה הוא להתערב במצבים אלה? נקודת המוצא היא שלא. כאשר מדובר ביחסים בין בגירים – המדינה לא אמורה להתערב, כשהם נעשים כתוצאה מבחירה חופשית. אולם, על אף נקודת המוצא, יש כאן שתי סיבות חזקות מספיק שמתירות לסטות מעיקרון זה. ראשונה שבהן היא שלא מדובר באמת ב”בחירה חופשית”, ורוב מוחלט של הנשים שהתדרדרו לזנות מעידות על קרע עצום שמתחולל בתוכן, על אונס שהביא אותן למציאות הזו, והן זקוקות להגנה מיוחדת מצידה של החברה, כי אין בכוחן לממש באמת את בחירתן החופשית, שכן היא לא חופשית; שניה שבהן היא המחירים הקשים מאוד שהוזכרו לעיל, ובמצבים קיצוניים מחייבים הגנה מיוחדת. אנו מוצאים נושאים נוספים שבהם המדינה מתערבת, ואינה מתירה לתופעות מסוימות להתרחש בתוכה, על אף הבחירה החופשית של בני האדם.

ד. הטענה כי ה”עבירות הנוספות” אינן יכולות להיות הסיבה העיקרית להפללת צרכי זנות – היא טענה נכונה. לכן, היא לא יכולה לעמוד כטיעון בפני עצמו להצדקת החוק. אולם ניתן לצרף את הטענה הזו לסיבות דלעיל, ולראות בכל המערכת שקשורה בדרך כלל בזנות – אונס, סמים, סחר בבני אדם וכדו’ – דבר פסול לחלוטין.

ה. כאמור לעיל, נקודת המוצא שהמדינה לא צריכה להתערב במעשי בני אדם בגירים – היא נקודה נכונה כנקודת מוצא, אבל המציאות מחייבת את המדינה להתערב. היה טוב יותר אם היא לא הייתה עושה זאת דרך החוק, אלא דרך שרותי רווחה טובים, עמותות לגאולת הנשים ממצוקתן, ועוד דרכים קהילתיות אחרות. בכך, לא היה צורך לקבוע קביעות וגבולות, אלא היינו מטפלים בבעיה מהשורש. אם יש רק שתי אפשרויות – או לא לעשות דבר, או לחוקק את החוק הזה – צריך לתמוך בחקיקה, אבל זו דרך הרבה פחות נכונה וראויה, גם מהסיבות שכתובות בסוף השאלה.

כל טוב    

יובל שרלו
הרב שרלו הוא ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר

לקריאה נוספת:

לשאלות נוספות

חפשו שאלה בכל נושא:

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

2 תגובות על “האם חוק הזנות הוא אתי?”

  1. מרדכי הגיב:

    ברמה המוסרית אי אפשר להתעלם משאלת התועלת של החוק. כפי שהראו נסיונות נואלים בסקנדינביה ובסן פרנסיסקו – הפללת זנות פועלת אך ורק לטובת ארגונים פמיניסטיים, כיוון שבשורה התחתונה היא פוגעת באופן החמור ביותר בזונות עצמן וגורמת להן להגיע למצבים קשים לאין ערוך. המגמה בעולם המערבי (גרמניה, איטליה) היום היא הפוכה לאור נסיון העבר. מערכות רווחה מתקדמות, בשילוב הכרה בזנות. שאלת התועלת להבנתי היא בלתי נפרדת מההכרעה המוסרית, אם דבר מסוייל מזיק בפועל למי שהוא אמור להגן עליו, מה הטעם בו?

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    אם החוק אינו יעיל, והוא פוגע בלי להביא תועלת – אנחנו מסכימים שזה לא אתי לחוקק אותו.
    האם אלו העובדות ? ניסיונות שונים הביאו כנראה לתוצאות שונות. על כן כתבתי בסוף שאיני מתלהב בכלל מחקיקה, אבל רואה בחיוב את העובדה שמתמודדים עם תופעה מכאיבה זו, ולוואי ונמצא את הדרך הנכונה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Thumbnail image credit:
מקור תמונה


סרטונים אחרונים לכל הסרטונים