שלום וברכה
יישר כוח גדול על החלטתך. היא בעלת משקל גבוה ביותר.
זו כמובן לא חובה הלכתית, וההלכה לא חייבה את כולם לתרום כליה, על אף שמדובר בהצלת חיים. אולם התרומה כלולה ב ״כל המקיים נפש אחת מישראל״, וקשה למצוא מצווה גדולה יותר מאשר הצלת נפשות, שאתה זוכה בה.
זהו מעשה חסד עצום, הצלת חיים, ומעשה אציל מאוד. יישר כוח.
ההנחה כי אם הקב״ה ברא אותנו עם שתי כליות אסור לנו להתערב בדבר – היא צד אחד של המטבע. אכן, אנו נדרשים לפעול במסגרת העולם הזה, ולא לשנות את אבני היסוד שלו, ויש מצוות הקשורות בכך, כמו פרשנות הרמב"ן לאיסור לפעול בכשפים, בהעלאה באוב וכדו'. המקום הידוע ביותר שהרמב"ן מתייחס לסוגיה זו הוא בטעם המופלא שהוא נותן לאיסור כלאיים: "…ועל כן ראוי שתאסור אותם התורה שיונח העולם למנהגו ולטבעו הפשוט שהוא חפץ בוראו. וגם זה מטעמי איסור הכלאים, כי יבואו מן ההרכבות צמחים יעשו פעולות נכריות יולידו שינויים ממנהגו של עולם לרע או לטוב, מלבד שהן עצמן שינוי ביצירה, כאשר פירשתי כבר".
מאידך גיסא, ריבונו של עולם ברא אותנו כבעלי צלם אלוהים, המופקדים על תיקון העולם וכינונו, וסיים את פרשת הבריאה במילים ״אשר ברא אלוהים לעשות״. זהו היסוד הגדול של התנהלות האדם בעולם, כשאין הוא מקבל את העולם כפי שהוא, אלא עסוק באופן מתמיד ביצירה, בבניין, בשיפור, בהתקדמות, ונעשה בכך שותף לבורא עולם במעשה בראשית. אנחנו אפוא נעים כל הזמן בין קבלת עולמו של הקב״ה, ופעולה בתוכו ובין שינוי העולם וקידומו.
לגבי הכליה – בשל העובדה שהרפואה טוענת שאמנם יש בכך סיכון קטן מאוד, ומנגד הדבר מציל חיים של אחרים בצורה וודאית – אנו מכריעים כי הדבר מותר, ואפילו מצווה גדולה, כאמור.
אני מבקש לחזק אותך מאוד בדרכך, לברך אותך, ובעזרת השם – אבקשך להודיע לי שהכל עבר כשורה.
כל טוב
יובל שרלו
הרב יובל שרלו, ראש מרכז האתיקה בצהר
לקריאה נוספת: