בין הכרח מבצעי לרגישות מוסרית: מותר להשתמש בציוד מבתים פלסטיניים נטושים?

שאלה:

שלום הרב,
אני משרת בגדוד המוצב במחנה הפליטים בג׳נין. המחנה, שבעבר שימש מוקד מרכזי לפעילות טרור ביהודה ושומרון, נכבש על ידי צה״ל לפני מספר חודשים ותושביו פונו ממנו. נכון לעכשיו, אין צפי לחזרת התושבים, אך ייתכן ואף סביר כי הדבר יתרחש בעתיד. המוצב בו אני שוהה שוכן בבית פלסטיני, שהוסב למוצב מחלקתי. לאור העובדה שבמוצב אין תשתיות צבאיות תקניות, עולה לעיתים הצורך ״להשלים״ ציוד מבתים וחנויות נטושים בשטח המחנה. במקרים מסוימים מדובר בציוד בעל חשיבות מבצעית מובהקת (כגון מצלמות אבטחה), או כזה הנדרש לקיום בסיסי במקום (כגון מכלי מים). במקרים אחרים מדובר בפריטים שאינם הכרחיים, אך עשויים להקל על תנאי השהות במוצב (כגון מתקני כושר או מזגנים). אשמח להבין מהם העקרונות האתיים שצריכים להנחות אותנו במצבים מסוג זה.

תשובה:

שלום וברכה,

יישר כוח גדול על השאלה, ועל הרגישות המוסרית.

כך יאה וכך נאה לצבא ישראל.

מטבע הדברים, מפני חטאינו גלינו מארצנו, ולפיכך אין לנו רצף הלכתי מסודר בסוגיות צבא והלכה במישורים הכלליים. אם היינו חס ושלום מעתיקים את ההתנהגויות שהיו ראויות בימי התנ״ך לימינו – היינו פוסקים כמובן שהכל מותר, וזה חלק משלל המלחמה. אולם אסור לפסוק כך הלכה, ובשום תחום אין אנו פוסקים בדרך זו, אלא דרך מסורת חז״ל והראשונים, שכאמור – אין לנו כאן.

באופן כללי, על עקרונות מוסר המלחמה אשמח שתקרא באתר של ״צהר לאתיקה״ את המאמר "צוק איתן ומוסר המלחמה" ובאתר של ישיבת אורות שאול את המאמר על "מוסר מלחמה". בשני המאמרים אין מדובר בשאלה החשובה שלך, אבל הם נותנים רקע להשלמת הפער שבין הכתוב בתנ״ך ובין ימינו אנו.

ואכן, הרמב״ן כתב על מוסר המלחמה דברים משמעותיים ביותר. על הפסוק ״כי תצא מחנה על אויביך ונשמרת מכל דבר רע״: ״…והנכון בעיני בענין המצוה הזאת כי הכתוב יזהיר בעת אשר החטא מצוי בו והידוע במנהגי המחנות היוצאות למלחמה כי יאכלו כל תועבה יגזלו ויחמסו ולא יתבוששו אפילו בניאוף וכל נבלה, הישר בבני אדם בטבעו יתלבש אכזריות וחמה כצאת מחנה על אויב ועל כן הזהיר בו הכתוב ונשמרת מכל דבר רע…״.

מדבריו עולה שאנו חייבים להישמר מכל דבר רע, והוא עצמו הדגים מהם ״דברים רעים״ֿ, ובין השאר כתב ״יגזלו ויחמסו ולא יתבוששו״.

ניתן אפוא להסיק מדבריו כך: כל מה שצריך לטובת המלחמה – מותר אתית והלכתית (אני רוצה להדגיש כי בד בבד עם תשובה זו יש לציית לפקודות הצבא, ומה שאני כותב הוא רק מעמדת המוצא של האתיקה ההלכתית). גם כאשר מדובר במעגלים הקשורים בה, כגון מים וכדו׳. אולם יש להימנע לחלוטין משימוש בחפצים השונים שאינם קשורים ישירות למלחמה, כחלק מהחובה להישמר מכל דבר רע.

כל טוב ושוב יישר כוח גדול מאודֿ

ה׳ ישמור צאתכם ובואכם מעתה ועד עולם.

יובל שרלו
הרב יובל שרלו, ראש מרכז האתיקה בצהר

לקריאה נוספת:

שאלות נוספות

האם מוסרי לקצר את השירות הצבאי בגלל לימוד תורה? שאלת המשך

האם מוסרי לקצר את השירות הצבאי בגלל לימוד תורה?

האם בשבת מותר לטלטל את הטלפון כדי להתעדכן בהתראות פיקוד העורף?

האם מוסרי לסכן חיילים – כדי להציל אזרחים פלסטינים?

בין הכרח מבצעי לרגישות מוסרית: מותר להשתמש בציוד מבתים פלסטיניים נטושים?

עסקת החטופים מבחינה הלכתית

האם מלחמת "חרבות ברזל" הינה מלחמת מצווה?

האם עדיף להציל משריפה מחבל מורשע או את הכלב שלי?

עוד בצהר לאתיקה

סרטונים

פרשת "חוקת": מה עושים כשאח מבקש עזרה – ואתה כועס עליו?

סרטונים

 מבצע "עם כלביא" ומשמעותו

סרטונים

פרשת "קורח": מה ההבדל בין דמגוגיה לרטוריקה? באחת צועקים, ובשניה מדברים

מאמרים

המלחמה הסתיימה, אבל הרוח, היותנו עם כלביא, צריכה להישאר איתנו

סרטונים

הקלטת וובינר: תקשורת – בין צריכה להתמכרות

מאמרים

חופש הדיבור וההגבלה העצמית

סרטונים

פרשת "שלח": הקשר שבין המרגלים לתקשורת בישראל

סרטונים

עורף אחד, לב אחד -"אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ יַעְזֹרוּ וּלְאָחִיו יֹאמַר חֲזָק"

מאמרים

שגיאות מתקנים באהבה

סרטונים

פרשת "בהעלותך": ציווי התורה להימנע מלשון הרע

מאמרים

הרב יובל שרלו לערוץ 7: תחקיר משי זהב אחרי מותו – אתי ונצרך?

יש לך שאלה לצוות המקצועי שלנו?