שלום וברכה,
יישר כוח גדול על השאלה, ועל הרגישות המוסרית.
כך יאה וכך נאה לצבא ישראל.
מטבע הדברים, מפני חטאינו גלינו מארצנו, ולפיכך אין לנו רצף הלכתי מסודר בסוגיות צבא והלכה במישורים הכלליים. אם היינו חס ושלום מעתיקים את ההתנהגויות שהיו ראויות בימי התנ״ך לימינו – היינו פוסקים כמובן שהכל מותר, וזה חלק משלל המלחמה. אולם אסור לפסוק כך הלכה, ובשום תחום אין אנו פוסקים בדרך זו, אלא דרך מסורת חז״ל והראשונים, שכאמור – אין לנו כאן.
באופן כללי, על עקרונות מוסר המלחמה אשמח שתקרא באתר של ״צהר לאתיקה״ את המאמר "צוק איתן ומוסר המלחמה" ובאתר של ישיבת אורות שאול את המאמר על "מוסר מלחמה". בשני המאמרים אין מדובר בשאלה החשובה שלך, אבל הם נותנים רקע להשלמת הפער שבין הכתוב בתנ״ך ובין ימינו אנו.
ואכן, הרמב״ן כתב על מוסר המלחמה דברים משמעותיים ביותר. על הפסוק ״כי תצא מחנה על אויביך ונשמרת מכל דבר רע״: ״…והנכון בעיני בענין המצוה הזאת כי הכתוב יזהיר בעת אשר החטא מצוי בו והידוע במנהגי המחנות היוצאות למלחמה כי יאכלו כל תועבה יגזלו ויחמסו ולא יתבוששו אפילו בניאוף וכל נבלה, הישר בבני אדם בטבעו יתלבש אכזריות וחמה כצאת מחנה על אויב ועל כן הזהיר בו הכתוב ונשמרת מכל דבר רע…״.
מדבריו עולה שאנו חייבים להישמר מכל דבר רע, והוא עצמו הדגים מהם ״דברים רעים״ֿ, ובין השאר כתב ״יגזלו ויחמסו ולא יתבוששו״.
ניתן אפוא להסיק מדבריו כך: כל מה שצריך לטובת המלחמה – מותר אתית והלכתית (אני רוצה להדגיש כי בד בבד עם תשובה זו יש לציית לפקודות הצבא, ומה שאני כותב הוא רק מעמדת המוצא של האתיקה ההלכתית). גם כאשר מדובר במעגלים הקשורים בה, כגון מים וכדו׳. אולם יש להימנע לחלוטין משימוש בחפצים השונים שאינם קשורים ישירות למלחמה, כחלק מהחובה להישמר מכל דבר רע.
כל טוב ושוב יישר כוח גדול מאודֿ
ה׳ ישמור צאתכם ובואכם מעתה ועד עולם.
יובל שרלו
הרב יובל שרלו, ראש מרכז האתיקה בצהר
לקריאה נוספת: