נמאס לי לזייף אמונה: מה עושים כשהשמיים סגורים?

שאלה:

שלום הרב,
אני תלמידת כיתה י"א אחרי שנה קשוחה נפשית וחברתית, שבה חברה שהייתה כמו אחותי בגדה בי. כל השנה ניסיתי להחזיק מעמד, להתפלל ולשנן לעצמי ש'הכל לטובה' – אבל המציאות לא השתנתה. אני מרגישה מותשת, עצובה ומזייפת תפקוד כלפי חוץ. קשה לי להישאר באמונה כשהשמיים סגורים. מהו הגבול בין המאמץ לשמור על אמונה ותקווה לבין הנטייה להדחיק את הכאב האמיתי והייאוש שאני חווה בפנים?אני תלמידת כיתה י"ב אחרי שנה קשוחה נפשית וחברתית, שבה חברה שהייתה כמו אחותי בגדה בי. כל השנה ניסיתי להחזיק מעמד, להתפלל ולשנן לעצמי ש'הכל לטובה' – אבל המציאות לא השתנתה. אני מרגישה מותשת, עצובה ומזייפת תפקוד כלפי חוץ. קשה לי להישאר באמונה כשהשמיים סגורים. מהו הגבול בין המאמץ לשמור על אמונה ותקווה לבין הנטייה להדחיק את הכאב האמיתי והייאוש שאני חווה בפנים?

תשובה:

שלום וברכה,

ראשית, אני מבקש להיות שותף אתך במסע שאת עוברת השנה. את מתארת תקופה לא קלה, ומועקה, וטוב לדעת כי יש אנשים המבקשים את טובתך ואת הזרחת האור שתאיר לך.

אני מבקש להציע לך דרך אחרת שאולי תוכל לסייע לך במקום בו את נמצאת.

גדולי המקרא בתנ"ך בחרו בדרך אחרת מאשר לומר "הכל לטובה".

כשכואב – כואב. לא מסתירים את זה מעצמנו.

וכשכאב להם, הם בראש ובראשונה צעקו. את הכאב.

כדאי לקרוא על כך בקישורים הבאים: קישור 1, קישור 2.

ולכן, לפני כל דבר אחר, מותר לך לכאוב, ומותר לך להצטער על מה שקרה, ואפילו להיפגע.

ואחרי שתקבלי את עצמך ואת התחושות שלך –

אז לפנות לחיפוש אחר השינוי והדרך למעלה. כי אם תתעלמי ממה שאת באמת חשה – תצליחי פחות לטפס.

ומתוך כך –

ראי את המצב שאת נמצאת בו כעת – כהזדמנות.

מה שהחייה אותך עד עכשיו – מיצה את עצמו.

מצד שני – לא כדאי להמתין עד לסיום בית הספר והליכה למקום אחר. חבל על הזמן המבוזבז. לא זו בלבד, אלא שזו עלולה להיות החמצה של ההזדמנות שיש לך עכשיו.

וההזדמנות רחבה. גם בתחום בין אדם לחברו, כלומר: להתחבר לחברה חדשה, להקשיב לאחרות, להיות שותפה בכאבן של אחרות, להאיר פנים. דווקא בגלל שאת יודעת עד כמה התחושה של הבדידות היא קשה – את יכולה לראות כמשימה לגאול אחרות מהמצב הזה, ואולי אף תגלי שזה מיטיב עימך.

וגם מול הקב"ה.

לבחור מצווה אחת או שתיים שלא התבוננת עליהן קודם.

ולחפש בהן עצמן דרך חדשה.

וגם בתפילה. יש כל כך הרבה דברים שיכולים לפתוח את התפילה.

אולי כדאי להכיר את הספר המופלא הזה: קישור לספר "תכון תפילתי", שיש בו "תרגילים לתפילה".

וכך לנצל את ההזדמנות שיש לך עכשיו.

ואם זה לא מתאים – אנא חזרי, ונחפש דרכים נוספות.

כל טוב ושמחה

יובל שרלו
הרב יובל שרלו, ראש מרכז האתיקה בצהר

לקריאה נוספת:

שאלות נוספות

חוסך לחתונה ודורש הנחה מהישיבה – הוגן?

נמאס לי לזייף אמונה: מה עושים כשהשמיים סגורים?

שילמתי על סדנת אפייה, מותר לי להעביר את המתכון לחברה?

"שלא עשני אישה": הברכה שמבריחה מהדת?

כיבוד הורים זו מצווה שהילדים שכחו? כשההורים נותנים מעצמם אבל לא מקבלים בחזרה

מצפירה לזיקוקים ב-5 דקות: האם אנו פוגעים בכבוד הנופלים כשאנחנו עוברים לחגוג את יום העצמאות?

מנגל בזמן שטילים נופלים? הדילמה המוסרית של יום העצמאות השנה

הלל ביום העצמאות: מצווה או כפייה קהילתית?

עוד בצהר לאתיקה

מאמרים

שימוש במערכות בינה מלאכותית לפסיקת הלכה: מבוא

מאמרים

ה"פייק ניוז" הראשון בהיסטוריה: השיעור האתי שלא למדנו מהמרגלים

מאמרים

מי בעל הבית? המאבק הבלתי נגמר על הבעלות לציונות

סרטונים

מה עושים עם חבר שמתכחש לפוסט טראומה?

מאמרים

קדוש או חוטא? הטעות שאנחנו עושים כשאנחנו שופטים אחרים

מאמרים

שימוש במערכות בינה מלאכותית לפסיקת הלכה [נייר עמדה מקוצר]

מאמרים

האם מותר להסתמך על הנס בשדה הקרב? המדריך של הרמב"ן לניהול מלחמה וגיוס

סרטונים

הרב יובל שרלו: מה כדאי להורים לעשות לקראת הריקודגלים של יום ירושלים?

מאמרים

למה התורה באמת אסרה ריבית? התשובה לא נמצאת בבנק, היא נמצאת אצלנו בלב

סרטונים

הרב יובל שרלו בראיון לקובי אוז ברשת ב' על החוברת 'מגן ישראל' העוסקת בהלכות אחזקת נשק אישי

סרטונים

איך נוהגים ברכב חברה?

מאמרים

שבע שבתות תמימות תהיינה

יש לך שאלה לצוות המקצועי שלנו?