בית » שאלות » אתיקה בינאישית » אתיקה של מטפל זוגי

אתיקה של מטפל זוגי

שאלה:

אני מטפל זוגי ומיני. לעיתים אני מטפל בפגישות פרטניות, ואני מעוניין לדעת מהם הדגשים לגבי איסור לשון הרע בטיפול, לדוגמה גבר שמספר על אשתו וההיפך, לעיתים יותר מהמידע הנדרש לטיפול. כמובן יש את הצורך במידע טיפולי רלוונטי- האם הגבול עומד ברלוונטיות הנושא? או שישנם גבולות הלכתיים התוחמים את טובת הטיפול? 

תשובה:

מאת הרב יובל שרלו

יישר כוח על האחריות לעשות את הטוב והישר בעיני ד’. 
אם יש לך זמן להתעמק בנושא – אשמח אם תקרא כאן.
ובקיצור, 
רבים מפוסקים הלכה הסכימו כי טיפול מעין זה הוא “לצורך”, בשל העובדה שביסודו של דבר הוא בונה את הזוגיות, גם אם הוא מחייב תהליכים כואבים בדרכו. 
ברם, החפץ חיים פסק כי גם כאשר מדובר על לשון הרע לצורך – יש לו כללים. הוא קבע שבעה כללים בעניין זה, המופיעים בספר “שמירת הלשון” פרק י.  
ברם, בשל העובדה שחלק מהכללים האלה לא רלוונטיים לטיפול (למשל: החובה לנסות קודם לפתור את הבעיה בשיחה עם בן הזוג השני וכדו’], אנסה לתמצת את הכללים הרלוונטיים בהקשר זה, ולהעמיד אותם על ארבעה, בניסוח עצמי: 
א. זה חייב להיות לשם שמיים, לאמור: ההתכוונות שלך ושל המטופל צריכה להיות כדי להתמודד עם הבעיה, ולא כדי לנצל את הטיפול למטרות אחרות. 
ב. זה חייב להיות הכרחי לטיפול. 
ג. צריך להדריך את המטופל לדייק – לא לטשטש בין עובדות לפרשנות, לא להגזים, להיות אמיתי וכן. זה חשוב כמובן גם לטיפול עצמו, אך גם לענייני לשון הרע. 
ד. לעשות כל מאמץ לצמצם את הנזק הנלווה שהדרך הזו לטיפול עלולה לחולל. 

אלה כללים שיוכלו להיות מדריכים טובים ללכת בדרך הלכתית ואתית בתחום הטיפול. 

כל טוב ויישר כוח 

יובל שרלו
הרב שרלו הוא ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר

לקריאה נוספת: לשון הרע בין איש לאשתו

לשאלות נוספות

חפשו שאלה בכל נושא:

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages
Thumbnail image credit


סרטונים אחרונים לכל הסרטונים

אודות צהר לאתיקה

מרכז 'צהר לאתיקה' מיסודו של ארגון רבני 'צהר' מבקש להיות שותף בקידום התנהגותם האתית של הפרט במדינת ישראל ושל המדינה בכללה; חזונו הוא מדינה שהאתיקה היא חלק בלתי נפרד מיסודות קיומה. במסגרת חזון זה, עוסק המרכז בשני תחומים עיקריים: ליבון סוגיות אתיות מגוונות וגיבוש עמדות אתיות ברוחה של היהדות; ובהשתתפות בתהליך הפיכת התיאוריות האתיות למציאות יומיומית.

קרא עוד