בית » שאלות » אתיקה בינאישית » להביא ילדים כדי לטפל באמא עם מוגבלויות

להביא ילדים כדי לטפל באמא עם מוגבלויות

שאלה:

ערב טוב.
מצב שהיה במשפחה שאני מכיר ובו לבת זקונים יש שיתוק מוחין וההורים לא לימדו את הילדה להיות עצמאית. בעלת השיתוק הגיעה לגיל שלושים ולא מצא בן זוג וההורים מתבגרים ועדיין מטפלים בה וחוששים שכשהם לא יוכלו יותר לטפל בה היא תהיה בודדה וחסרת עזרה, ולכן הם המליצו לה להיכנס להריון – מה שאכן קרה. כרגע יש לה שתי ילדים שההורים שלה עוזרים לה לגדל על מנת שהם יטפלו בה בעתיד הרחוק יותר.
רציתי לשאול על הערכים המוסרים בסוגיה, ומה לדעתך צריך להכריע במצב כזה?

תשובה:

מאת הרב יובל שרלו

שלום וברכה

זו אכן שאלה קשה מאוד ועדינה מאוד.

אכתוב ראשי פרקים בלבד, ואם תרצה להאריך – אשמח:

א. עצם העובדה שהורים רוצים ללדת כדי שהילדים שלהם יטפלו בהם בגיל מבוגר – הוא כנראה חלק בלתי נפרד מההכרעה של הורים רבים בעולם להביא ילדים לעולם, והוא מוכר גם בגמרא, ראה במסכת כתובות סד ע״א. מבחינה זו, עצם העובדה הזו היא אולי לא אידיאלית, ובוודאי שראוי להביא ילדים לעולם מסיבות ערכיות נוספות, אולם זו מציאות אנושית שאין לשלול אותה.

ב. לא ברור מתוך השאלה האם הבחורה שבגיל 30 מסוגלת לקבל את ההכרעה על עצמה בעצמה. אם כן, היא לא שונה מכל אדם אחר. ברם, אם ההורים שלה הם אלה שקיבלו את ההכרעה להביא ילד לעולם, והיא לא חלק מהחלטה זו, גם אם זה נעשה לטובתה – זה דבר שקשה לקבלו. אי אפשר למצוא הלכה מפורשת האוסרת זאת, אבל זה נראה מושכל ראשון. כל זה יונק מעמדה עקרונית שגם לבעלי מוגבלות שכלית מותר להביא ילדים לעולם, אולם זה צריך להיעשות מתוך מקסימום הבנתם ובחירתם. מאמר שלי על כך עומד לצאת לאור בקרוב.

ג. כמובן, שכל זה בכפוף לכך שהילדים שנולדו אינם נמצאים בסיכון. אין ספק שהם נמצאים במציאות פחות אידיאלית לגידול ילדים, אבל עמדתי ההלכתית העקבית היא שהטיעון שטובת הילד שלא נולד היא שיקול בהבאתו לעולם – אינו טיעון נכון, ומסוכן מאוד להשתמש בו. כל זה, עד הגבול של מציאות בסיכון של ממש.

כל טוב ויישר כוח

יובל שרלו
הרב שרלו הוא ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר

לשאלות נוספות

חפשו שאלה בכל נושא:

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages


סרטונים אחרונים לכל הסרטונים

אודות צהר לאתיקה

מרכז 'צהר לאתיקה' מיסודו של ארגון רבני 'צהר' מבקש להיות שותף בקידום התנהגותם האתית של הפרט במדינת ישראל ושל המדינה בכללה; חזונו הוא מדינה שהאתיקה היא חלק בלתי נפרד מיסודות קיומה. במסגרת חזון זה, עוסק המרכז בשני תחומים עיקריים: ליבון סוגיות אתיות מגוונות וגיבוש עמדות אתיות ברוחה של היהדות; ובהשתתפות בתהליך הפיכת התיאוריות האתיות למציאות יומיומית.

קרא עוד