איך מתחילים בצעדים הראשונים של תיקון פגיעה?

שאלה:

איך מתחילים בצעדים הראשונים של תיקון פגיעה?

תשובה:

מה למדתי מניסיוני מקשר רצוף והדוק עם נפגעים?

הדבר הראשוני החשוב ביותר, שבלעדיו אי אפשר לפתוח בתהליך תיקון כלשהו הוא – ההכרה! נפגעות ונפגעים נתקלים בדרך כלל בחוסר הכרה משולש: אי- אמון בסיפור העובדתי שהם מספרים, טיעונים כנגד כושר השיפוט שלהם לגבי חומרת המעשים, והטלת אחריות עליהם. יבדוק כל אדם את עצמו במצבים בהם הוא נפגע, ויוכל לקרוא אותם היטב מבשרו.

בתחילה נפגעות ונפגעים נתקלים בחוסר אמון בעובדות. טוענים נגדם שהדברים לא התרחשו כלל, שהכל בדמיון, שהאירוע שהם מספרים עליו הוא אשליה, שקר, מניפולציה או כל דחיקה אחרת של העובדות, שדברים לא נאמרו, לא נעשו, לא התרחשו, שהם מדמיינים, שהסיפור כלל לא התרחש כפי שהם מספרים אותו. בשל חובת הקיצור איני מביא עוד אין ספור טענות מסוג זה. בלי שתהיה הכרה בעובדות שהם והן מספרים – אין שום אפשרות להתקדם. הדבר נכון בכל סוג של פגיעה, וחריף במיוחד בתקיפות המיניות.

בשלב השני הן והם נתקלים בטיעונים מרובים על כושר השיפוט שלהם. זו לא הייתה תקיפה אלא חיבוק; אין לכם כושר שיפוט על המעשה כי אתם דחויים, עם בעיות, חולמי חלומות והוזי הזיות; את לא יודעת להבחין בין חיזור ובין הטרדה קשה; אלו נורמות ההתנהגות המקובלות, ומה שאתם טוענים כלפיו אינו בעייתי כלל ועיקר; ועוד ועוד. בשל חובת הקיצור איני מביא עוד אין ספור טענות מסוג זה. מזעזע להיפגש עם כמות ההאשמות מסוגים שונים המופנים דווקא אל מי שהם המותקף והמותקפת.

בשלב השלישי נוהגים הפוגעים וחסידיהם להטיל עליהם את האחריות: את לא התלבשת כמו שצריך; אתה רצית את זה; זה התרחש כשהיה לכם טוב, ועכשיו אתם גיבורים גדולים ומנקים את עצמכם מהאחריות; אסור לדבר על זה כי זה לא צנוע, זה חילול השם, זו פגיעה בכיבוד הורים, זה מנוגד ל"את ד' א-לוהיך תירא – לרבות תלמידי חכמים; ועוד ועוד. בשל חובת הקיצור איני מביא עוד אין ספור טענות מסוג זה..

כדי לפתוח בתהליכי פיוס ראשוניים, בתיקון, בתשובה, בכפרה – אין דרך אחרת אלא ללכת בדרכו של יהודה בן יעקב, באומרו "צדקה ממני" יש בדבריו הכרה פומבית במעשה, שלה , כאמור, זכאים הנפגעים יותר מכל; יש בדבריו הכרה פומבית בשיפוט המעשה, ראיית התכחשותו לחובה כלפי תמר, ומניעת הנישואין של בנו עימה; ובעיקר – יש בדבריו הכרה פומבית באחריותו – "ממני". אני נפלתי; אני אחראי, אני מתכוון לתקן את מה שקלקלתי, ובראש ובראשונה – למנוע כל פגיעה מהנפגעת האמיתית הסיפור. לימים יבוא דוד המלך וימשיך את דרכו של יהודה, לאחר מעשה אוריה ובת שבע.

רק כך אפשר להתחיל. זה תנאי הכרחי. לא מספיק. אבל בלי הכרה מפורשת והודאה באחריות המלאה של הפוגע – אין שום דרך חזרה.

יובל שרלו
הרב שרלו הוא ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר

לקריאה נוספת:

שאלות נוספות

כיצד לנהוג עם בדיקת חמץ, ביטול חמץ ושריפה חמץ במידה וטסים לחו"ל לפני פסח?

חזרה לתפקוד ציבורי לאחר פגיעה מינית: זכויות, תנאים ומי אחראי להערכת המסוכנות?

האם יש כפרה לאדם שפגע מינית בתוך הקהילה?

איך להתמודד עם חילוקי דעות עם ההורים בנושא חינוך הילדים לפי ההלכה?

האם מותר לשקר לכבוד פורים?

התנהלות בקבוצות וואטסאפ: גבולות השיח מול חובת האחריות

איך ליישב סכסוך ולשקם קשר עם אחות מרוחקת?

השקעה במניות של חברות שפועלות בניגוד לערכי מוסר יהודיים: דיון הלכתי ומוסרי

עוד בצהר לאתיקה

מאמרים

היכן קם העם היהודי

סרטונים

פרשת צו: אם טועים, משלמים?!

סרטונים

חירות או מסחר: פסח, שבת, Big Fashion גלילות – מאיזו מצרים אנו יוצאים?

מאמרים

הרב שרלו: "יהיה קשה מאוד להצדיק את המשך תפקודו של ראש החטיבה היהודית"

מאמרים

הזכות לשמור על שתיקה

סרטונים

פרשת ויקרא: דרך ארץ קדמה לתורה. אבל באמת.

סרטונים

יום העצמאות

סרטונים

בין הזמנים ותרבות הפנאי

סרטונים

פרשת פקודי: כל אדם העוסק בכספי ציבור חייב דין וחשבון לציבור מה עושים עם הכספים

מאמרים

על אילמות ואלימות

ניירות עמדה

[נייר עמדה] שיבה לקהילה של עבריין מין ואדם שפגע מינית – מסמך עקרונות מעשי

מאמרים

בשורת יום השבת לחברה הישראלית

יש לך שאלה לצוות המקצועי שלנו?