איך הקב"ה מצווה עלינו למחות עם שלם?

שאלה:

שלום הרב שרלו,
מצות מחיית עמלק מטרידה מאד את בני דורנו. קשה מאד בעיני האדם הנאור, התרבותי והמוסרי, להבין מצוה כל כך ברוטלית. להרוג ולהשמיד גברים ונשים וטף, בלי להתחשב. באמת בפרשניות היותר מאוחרות, במיוחד בחסידות, מצוה זה התפרשה יותר יותר כמחיית העמלק הרוחני שקיים בעולם לאו דווקא מכוון כלפי אומה מסוימת.
אולם אני שואל על המצווה עצמה. איך מבינים אותך? מבחינה מהותית, איך הקב"ה מצוה אותנו על כזו מצווה שניראת כל כך לא מוסרית?
השאלה התחדדה לי לאחרונה אחרי שקראתי את הספר של משה מיה על גישתו של הרב עמיטל בעקבות השואה. בספר הוא מצטט דברים שאמר הרב, שמצד אחד חזקים, אולם מצד שני מעוררים המון מחשבה לגבי מצוות מחיית עמלק:
"אם הייתה נקודת אור היסטורית אחת בשואה, הייתה זאת: היו שם שני מחנות, מצד אחד מחנה הרוצחים ומצד שאחד מחנה הנרצחים, ואשרינו שאנחנו השתייכנו למחנה הנרצחים. יעידו עלינו שמים וארץ אילו ניתנה הברירה לכנסת ישראל להתחלף בתפקיד היתה כנסת ישראל אומרת עדיף להיות בין הנרצחים מאשר בין הרוצחים" (מאמר הרצאה המובא בסוף הספר).
האמנם? האם הייתה לכנסת ישראל לא רק שבוחרים, אלא מצווים להיות במחנה של הרוצחים?
האמת זו שאלה גדולה בלי דברי הרב עמיטל, אבל הדברים התחדדו לי מאד.
אני אשמח אם הרב יענה, וגם אם יוכל להפנות אותי למקורות שעוסקים בשאלה זו (במיוחד אם הרב קוק זצ"ל עוסק בנקודה זו).
תודה רבה.

נ.ב. מאד נהנתי לקרוא את הספר של הרב "וארשתיך לי לעולם". זה טרם לי המון להבנה המועטת שלי ברב זצ"ל, והרבה להבנה של עבודת ד' שלי. אני מעודד את הרב, שימשיך להוציא ספרים, במיוחד אלו שמבארים יותר את ההגות של הרב זצ"ל. תודה.

השאלה פורסמה לראשונה באתר מורשת

תשובה:

שלום וברכה

אף איני יכול להבין את מלוא ההיקף של מצוות מחיית עמלק.
אני מבין היטב את הבשורה במצווה זו. הבשורה היא שאנחנו לא מניחים לרע להתקיים בעולם. ישנה מלחמת חורמה בין עם ישראל ובין הרוע, ובשעה שעומד עם שמהותו לעמוד כנגד הבשורה של צדק ומשפט באור העניין הא-לוהי – אנו מצווים להיכנס עימו במלחמה מתמדת ולא להניח להרע להתקיים. זו בעיני עמדה מוסרית משמעותית ביותר.

אני כמובן מתקשה להבין כיצד המאבק הבלתי מתפשר ברע מתקיים בהשמדת כל זכר מעמלק. כמובן שאני מכיר את ההסברים כולם, ואת היחס ל"בשורה" העמלקית, ואף על פי כן לא נחה דעתי.
אדגיש כי העובדה שדעתי לא נחה אינה מעלה ואינה מורידה. כפי שכתב הרמב"ם בסוף הלכות מעילה הניסיון שלנו להבין את תורת ד' הוא ניסיון מתמיד ועילאי, אך המצווה אינה מותנית בכך שנבין אותה.

אם הייתי צריך לבחור בין רוצח ובין נרצח – בוודאי שהייתי מעדיף להיות נרצח. זו מהותה של מצוות ייהרג ואל יעבור בהקשר של שפיכות דמים. מובן מאליו כי אם הייתי צריך לבחור בין לוחם צדק ההורג את הרשע ובין נרצח על ידי הרשע – אז לא הייתי מוגדר כרוצח, ואז בוודאי שההפך היה הנכון. אולם הדבר העיקרי שאין אנו רוצים הוא להיות רוצחים.

נקודה נוספת העולה מדברי הרב קוק זצ"ל (בעניין אחר) הוא האמונה העמוקה שחוסר יכולתנו לקיים את מצוות מחיית עמלק אינה נושא טכני בלבד, אלא היא מלמדת שההשגחה האלוקית אינה מאפשרת לנו לקיים אותה בזמן הזה, ואפשר שהדבר נובע מהמרחק הגדול בינינו ובין מצווה זו.

ישנם מקורות אין ספור העוסקים בעניין. כדאי אולי לראות את מאמריו של הרב מדן הי"ו בנושא זה.

כל טוב

[תודה על הדברים על הספר]


הרב יובל שרלו, ראש מרכז האתיקה בצהר

לקריאה נוספת:

שאלות נוספות

כיצד לנהוג עם בדיקת חמץ, ביטול חמץ ושריפה חמץ במידה וטסים לחו"ל לפני פסח?

איך מאזנים בין השמחה בפורים לכיבוד ההורים?

מה דעת התורה בכל העניין האתי של מכירת ארבעת המינים?

האם הריגת איסמעיל הנייה פוטרת מאיסורי בין המצרים?

להשתכר בפורים גם אם זה יצער את ההורים?

איך הקב"ה מצווה עלינו למחות עם שלם?

הומור על נושאים רציניים

עוד בצהר לאתיקה

סרטונים

לקט וענווה: פרשת אמור כמדריך לחברה מוסרית וצודקת

סרטונים

מחשבות אתיות לל"ג בעומר

מאמרים

פחות מדורות ובלי חומרים מזהמים: הרב שרלו קורא לשמירה על הסביבה בל"ג בעומר

סרטונים

הרב יובל שרלו בראיון לערוץ הכנסת בנושא השבת גופתו של צבי פלדמן ז"ל שנפל בקרב סולטן יעקב

מאמרים

הרב יובל שרלו: אם חיילים יחששו שיופקרו, רוח הלחימה תישבר

סרטונים

איך להכניס אל ל"ג בעומר משמעות חדשה?

סרטונים

בעקבות השבת גופתו של צבי פלדמן ז"ל- זכרונות של הרב שרלו על קרב סולטן יעקב

סרטונים

מוסר וצדק חברתי: המסר החד של פרשת קדושים לישראל 2025

מאמרים

ומעז יצא מתוק" — הבינה המלאכותית בין אתגר להזדמנות

מאמרים

ביולוגיה רוחנית של חיים

מאמרים

הרב יובל שרלו לערוץ 7: מותר "להקים לתחיה" וירטואלית אמן שנפטר?

יש לך שאלה לצוות המקצועי שלנו?