בית » שאלות » אתיקה בינאישית » אוהב לפרוק ושונא לטעון

אוהב לפרוק ושונא לטעון

שאלה:

שלום כבוד הרב יובל שרלו

ספר החינוך מצוה פ – מצות פירוק משא, שמות כ”ג, ה’

“דיני המצוה, כגון אם הבהמה של גוי ומשאוי של ישראל (ברש”י) או בהפך, ודין הפוגע (פוגש) באוהבו ישראל ובשונאו (לשניהם צריך לעזור) שמצוה בשונא לכוף היצר, ואפילו אוהב לפרוק ושונא לטעון. ושונא זה אינו כשונא שזכרנו מחמת עבירה אלא שאין לבו שלם עמו. ופירוש כי תראה, מאימת הוא החיוב…”

מה הכוונה בבקשה ואפילו אוהב לפרוק ושונא לטעון

תודה

השאלה פורסמה לראשונה באתר כיפה

תשובה:

מאת הרב יובל שרלו

שלום וברכה

מצוקתה של הבהמה גדולה יותר כאשר יש צורך לפרוק ממנה (כי היא עכשיו טעונה), מאשר כשיש לטעון עליה משא (כי היא עכשיו ללא משא).

ברם, על אף התיחסות התורה לצער בעלי חיים – יסוד המצווה הזו היא עזרה לבני האדם.

כשעומד מצב בו יש צורך גדול יותר לפרוק, אבל כנגד זה עומד שונא עם צורך פחות – כי הוא רק לטעון – יש להקדים את השונא, כדי לצמוח מקיום מצווה זו לתנועה של שלום.

הלכה מיוחדת.

כל טוב

יובל שרלו
הרב יובל שרלו, ראש מרכז האתיקה בצהר

לקריאה נוספת:

לשאלות נוספות

חפשו שאלה בכל נושא:

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.


סרטונים אחרונים לכל הסרטונים