בית » שאלות » אתיקה בינאישית » האם קיימת חובה על עובד לדווח לממונים עליו על עובדים שאינם עובדים?

האם קיימת חובה על עובד לדווח לממונים עליו על עובדים שאינם עובדים?

שאלה:

יש לי שאלה שמציקה לי, ותודה לרב מראש על התשובה.

במשרד הממשלתי שבו אני עובדת ישנם כמה עובדים שלא עושים כמעט את העבודה שלהם.
זה מאוד מפריע לי. גם כי זה אומר שאני צריכה לתת יותר עבודה כדי לפצות על העיכובים שלהם, וגם כי אני חושבת שאזרחי המדינה ראויים לתמורה טובה יותר לכספם.
אני התגייסתי לעבודה הזאת מתוך שליחות. האם אני יכולה ללכת לראש הצוות ולהגיד לו את זה?
ואם זה לא מעניין אותו, אני יכול לפנות עם זה לתקשורת?
אני יודעת שכנראה זה אומר שאאבד את מקום העבודה שלי, אבל אולי זה שווה את זה? מה דעתך?

תשובה:

מאת הרב יובל שרלו

יישר כוח על הרגישות ועל האחריות.
הנושא הזה בצורותיו השונות עולה מידי פעם גם אצלנו, ראי כאן למשל, העוסק בנושא אחר אך קשור לעניין, ואנחנו גם מתכוונים להעלות נייר עמדה בנושא דיווח לשלטונות המס על העלמות מס וכדו'.
זו אכן רגישה מאוד, בשל העובדה שהיא מפגישה משולש סבוך: החובה לדאוג לטובת הציבור ולטובת המדינה; הרצון שלא לפגוע באנשים אחרים, גם אם הם נוהגים שלא כשורה; הסיבה האישית, שיש לה שני צדדים: גם העובדה שאת נפגעת מזה באופן אישי (עומס העבודה) וגם הסיכון למקום עבודתך.
עמדת ההלכה, וכן האתיקה, היא שמותר לך בהחלט לדווח על כך, בעיקר בשל העובדה שאת גם בין הנפגעים מכך, אולם מוטל עלייך לעשות זאת "הקל הקל תחילה".
אם היית יכולה לשנות את התנהגותם – זה כמובן הדבר הטוב ביותר לעשותו.
כיוון שכנראה לא – בהחלט מותר לך לפנות בעדינות לראש הצוות, להפנות את תשומת ליבו לכך, ולצפות שהוא אכן יעשה את תפקידו. 
אם הוא לא ייענה – לפני הפניה לעיתונות יהיה נכון לנסות לעשות כל מה שניתן לעשות בתוך הצינורות עצמם, ובתוך המשרד. אולם אם אין ברירה – בוודאי מותר לפנות לעיתונות.

כל טוב ויישר כוח

יובל שרלו
הרב שרלו הוא ראש תחום אתיקה בארגון רבני צהר

לשאלות נוספות

חפשו שאלה בכל נושא:

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

סגור לתגובות.

Thumbnail image credit


סרטונים אחרונים לכל הסרטונים