יעקב אבינו ניגש ליצחק – ואומר לו שהוא בנו, עשו. יעקב מתחזה לעשו, ומרמה את יצחק. איך צריך להתייחס לעובדה, שיעקב אבינו רימה ושיקר ליעקב?
דבר מרכזי שניתן ללמוד מכך – פרשת תולדות מלמדת אותנו שאפילו עיקרון כל כך מהותי וכל כך מרחיק לכת של איסור שקר – ניתן להפרה במצבים מסויימים. זוהי דילמה אתית כבדת משקל. מתי מותר לשקר? מצד אחד האמת חשובה מאוד, וצריך להתרחק מאוד מכל דבר שקשור לשקר. מצד שני, בהמון מקומות בתורה ובחז"ל מצאנו שלפעמים מותר "לשנות" מפני השלום, או מפני ערכים אחרים.
כלל גדול הוא, שאין אף עיקרון אתי שאיתו הולכים עד הסוף. בכל עיקרון אתי, יש צדדים, דילמות, ומקומות בהם העיקרון הזה לא תקף. זה הופך את האתיקה להרבה יותר מעניינת ומתאגרת. הסוגיה שלפנינו רק מדגימה איזו משימה עצומה מטילה עלינו פרשת השבוע… ללמוד היטב את עקרונות האתיקה, ולהבין מתי – ומתי לא – נדחים עקרונות אלו.
הלוואי ונדע מתי אין לעוות מילה אחת מן האמת – ומתי לשנות מפני השלום.