פרק ב- פתיחה | ארבעת יסודות הקיימות היהודית

תקציר

פרק ב' מתוך חוברת "קיימות יהודית"

"חובתנו להגדיל תורה ולהאדירה ולהכליל גם את הקו הירוק האקולוגי בתוך תחומה של תורת ישראל… לנו כיהודים מאמינים אחריות ייחודית באשר לנושא האקולוגי. עלינו להיות ערים לכל הנוגע לשמירת הבריאה שברא ה', למנוע את השחתתה, להביא יותר בחשבון את הדורות הבאים".

(הרב יעקב אריאל)[6]

התפיסה האקולוגית צופנת בתוכה מגוון רחב של מופעים ושל משמעויות. המכנה המשותף לכולם הוא שהם מציבים שיקולים נוספים, רחבים, כנגד מה שהאדם מבקש לעשות כאן ועכשיו. אל מול הרצון הטבעי "לעשות כל אשר עולה על ליבי", והזכות הבסיסית "לעשות ברכושי כרצוני", מציגה התפיסה האקולוגית, סדרה של ערכים שיש לקחת בחשבון, שכולם קשורים לאחריות שלנו לבריאה.

אפשר, בהכללה, לחלק את סוגי הדילמות שהיא מציגה לארבעה: אדם-עולם, הווה-עתיד, פרט-ציבור, חשק-איפוק. כך למשל, כאשר אדם רוצה להשתמש בכלים חד־פעמיים כדי לחסוך את המאמץ הכרוך בשטיפת כלים רב־פעמיים, מדובר במבט ראשון בפעולה שבמסגרת זכויותיו הבסיסיות לעשות ברכושו כרצונו. אך בראייה אקולוגית הוא יצטרך להשיב על ארבע שאלות: האם הפעולה תפגע בבני אדם אחרים (כגון בכך שהסביבה תזדהם)? האם היא תפגע ביצורים אחרים בעולם (כגון בעלי חיים שעשויים לבלוע את הפלסטיק ולהיחנק)? האם היא מסכנת את עתיד האנושות (בשל פליטת גזי חממה במהלך ייצור הכלים ושינועם)? האם היא מבטאת עצלות או חולשת אופי?[7]

כל אחד מארבעת היסודות הללו קיים בתפיסות אקולוגיות עולמיות כמו גם במסורת ההלכתית. ועם זאת, ישנה שונות משמעותית בין תורת ישראל לבין תפיסות אחרות הן בגבולות ובמאפיינים של יסודות אלו, הן בשאלת המקום היחסי שתופס כל אחד מהם. כך למשל היחס לטבע כשלעצמו, במנותק מהשלכותיו על בני אדם, תופס מקום קטן באופן יחסי בקרב רבים מן האוחזים בתפיסה היהודית, בשעה שהדאגה למידותיו ותכונות נפשו של הפרט דווקא תופסת בה מקום גדול בהשוואה לתפיסות אחרות.[8] מנגד, בד בבד עם האחריות שלנו לעולם ישנם עוד ערכים מהותיים לכינונה של חברה מוסרית ואמונית, ועל כן יש הבדל תרבותי רחב בשאלה באילו מצבים נדחים שיקולי הסביבה בשל ערכים חשובים מהם.

לפרק הבא

לפרק הקודם

קיימות יהודית – לעמוד הראשי ולתוכן העניינים


הערות שוליים:

[6] הרב יעקב אריאל, יהדות ואקולוגיה, צהר לב (תשס"ח).

[7] כמובן, אל מול שאלות אלו יש לבחון האם יש חלופות טובות יותר.

[8] גם בהגות האקולוגית העולמית ישנם זרמים שונים, ובין השאר יש הבחנה בין אקולוגיה "אנתרופוצנטרית" שדואגת להישרדות המין האנושי לבין אקולוגיה "ביוצנטרית" שדואגת לחיים כולם כערך עצמאי. ראו אנציקלופדיה בריטניקה, ערך "Enviromentalism"; ירון אונגר, הגנת הסביבה במקורות היהודיים, מרכז המחקר והמדע של הכנסת תש"ע.

מאמרים נוספים בנושא

סרטונים

לקט וענווה: פרשת אמור כמדריך לחברה מוסרית וצודקת

מאמרים

פחות מדורות ובלי חומרים מזהמים: הרב שרלו קורא לשמירה על הסביבה בל"ג בעומר

מאמרים

הרב יובל שרלו: אם חיילים יחששו שיופקרו, רוח הלחימה תישבר

סרטונים

איך להכניס אל ל"ג בעומר משמעות חדשה?

סרטונים

מוסר וצדק חברתי: המסר החד של פרשת קדושים לישראל 2025

מאמרים

ומעז יצא מתוק" — הבינה המלאכותית בין אתגר להזדמנות

מאמרים

ביולוגיה רוחנית של חיים

עוד בצהר לאתיקה

האם ניתן להפקיד בידי בינה מלאכותית את פסיקת ההלכה?

מה יש לעשות בכספי תרומות שגויסו לחייל חולה לאחר פטירתו?

על מי האחריות? שימוש בדמות של נפטר באישור יורשיו

לדבר בשם אדם שנפטר: האם זה אתי או מניפולטיבי?

כבוד המת בעידן הדיגיטלי: האם מותר לשחזר אדם שאיננו?

האם מותר לעזוב את הארץ זמנית לצורך פרנסה ושלום בית?

קשר קרוב או תלותי? איך לזהות כשקשר הופך ללא בריא?

כיצד לנהוג עם בדיקת חמץ, ביטול חמץ ושריפה חמץ במידה וטסים לחו"ל לפני פסח?