פוליטיקאים – תגידו את האמת

תקציר

יש לעמוד בפיתוי להשיג רווח קצר טווח ולשלם את מחיר האמת היום – כדי שלא יתעורר צורך לבקש להנות מפרי השקר והשווא • הרב שרלו על הודעתה של אורלי לוי • פורסם לראשונה ב11.3.20 בישראל היום

האם יש סיכוי להשבת האמון במילים? שכאשר אדם מתחייב לדבר מה – הוא אכן מתייחס לכך כחובה; כאשר הוא מבטיח – הוא אכן מתייחס לכך כהבטחה שחובה לממש; כאשר הוא מתאר דבר מה – הוא אכן מכוון לתאר אותו באמת; האם יש לכך סיכוי?

כן, אך יש לכך שני תנאים:

הראשון והפשוט הוא שאכן חובה היא חובה, הבטחה היא הבטחה, תיאור הוא תיאור. זה קשה – אבל זה אפשרי. זו משמעותה של האמת.

אך הקשה יותר הוא לחיות חיים בהם נמנעים מלחפש קיצורי דרך, שהן קצרות אך מתגלות כארוכות מאוד: שלא מתחייבים מלכתחילה על מה שלא ניתן להתחייב בו. שלא מבטיחים את מה שמלכתחילה אפשר שאי אפשר יהיה לקיים.

עומדים בפיתוי להשיג את הרווח קצר הטווח; לא מתכננים מראש להתחבא מאחורי "דברים שרואים מכאן לא רואים משם"; משלמים את מחיר אמירת האמת היום, כדי שלא יתעורר צורך לבקש ליהנות מפרי השקר והשווא.

בחיים הפרטיים שלנו. בעולם החברתי. ביקום הפוליטי.

לקריאה נוספת:


מאמרים נוספים בנושא

מאמרים

בקש שלום ורדפהו

מאמרים

כפה עליהם AI כגיגית

מאמרים

קיימות? היהדות התחילה עם זה מזמן

מאמרים

פחות מדורות ובלי חומרים מזהמים: הרב שרלו קורא לשמירה על הסביבה בל"ג בעומר

מאמרים

לא להחמיץ את ל"ג בעומר

מאמרים

הרב יובל שרלו: אם חיילים יחששו שיופקרו, רוח הלחימה תישבר

עוד בצהר לאתיקה

האם מותר להעביר אחריות מוסרית לבינה מלאכותית בקבלת החלטות על חיי אדם?

כמיהה לבת נוספת: האם מותר לפנות להליך PGD מסיבה רגשית?

בין הכרח מבצעי לרגישות מוסרית: מותר להשתמש בציוד מבתים פלסטיניים נטושים?

האם ניתן להפקיד בידי בינה מלאכותית את פסיקת ההלכה?

מה יש לעשות בכספי תרומות שגויסו לחייל חולה לאחר פטירתו?

על מי האחריות? שימוש בדמות של נפטר באישור יורשיו

לדבר בשם אדם שנפטר: האם זה אתי או מניפולטיבי?

כבוד המת בעידן הדיגיטלי: האם מותר לשחזר אדם שאיננו?